• Τους τελευταίους μήνες, έχετε κάνει πολλές επισκέψεις σε νοσοκομεία, όπως στη Θεσπρωτία και στη Φωκίδα. Ποια είναι τα συμπεράσματά σας;

Να σας ευχαριστήσω καταρχήν θερμά για την φιλοξενία στην έγκριτη εφημερίδα σας. Περνώντας στην ερώτησή σας να υπενθυμίσω ότι στους 16 μήνες που προΐσταμαι του Τομέα Υγείας της ΝΔ έχουμε πραγματοποιήσει επισκέψεις στα 60 από τα 130 Νοσοκομεία σε όλη την επικράτεια. Επίσης έχουμε επισκεφτεί άλλες 48 δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Με βάση τα δεδομένα που συλλέγουμε στις επισκέψεις μας έχουμε προβεί σε ευάριθμες παρεμβάσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου και σε ποικίλες άλλες δράσεις που απορρέουν από τον θεσμικό μας ρόλο. Ο βασικός στόχος της προσπάθειάς μας είναι η ανάδειξη και επίλυση των προβλημάτων που συναντούμε και ενσυνειδήτως απέχουμε από οποιαδήποτε προσπάθεια μικροκομματικής εκμετάλλευσης των προβλημάτων. «Βάζουμε πλάτη» στους εργαζόμενους και τους ασθενείς των ελληνικών νοσοκομείων για να εξομαλύνουμε ανεπάρκειες και δυσλειτουργίες, εκεί όπου η κυβέρνηση αδιαφορεί ή ολιγωρεί. Ενημερωνόμαστε διεξοδικά για να έχουμε πλήρη εικόνα και επίγνωση της κατάστασης, την οποία θα κληθούμε να διαχειριστούμε.

Οι ανεπάρκειες και οι ελλείψεις είναι μεγάλες, έως καταλυτικές- ιδίως στα λεγόμενα μικρά και μεσαία σε δυναμικότητα κλινών νοσοκομεία της περιφέρειας. Ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό, που καλύπτονται εμβαλωματικά με επικουρικό προσωπικό, με υπερεφημέρευση των ήδη εξουθενωμένων εργαζομένων και με μετακινήσεις σε βάρος των όμορων Κέντρων Υγείας. Ελλείψεις και παλαιότητα του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού που ταλανίζεται από συχνές και δυσεπίλυτες βλάβες. Νοσοκομεία της περιφέρειας που υπολειτουργούν, με χαμηλότατη αποδοτικότητα και πληρότητα κλινών, που σε συνδυασμό με τις ελλείψεις σε προσωπικό δεν ικανοποιούν ούτε τις βασικές ανάγκες περίθαλψης του πληθυσμού ευθύνης τους. Στον αντίποδα, Νοσοκομεία στα μεγάλα αστικά κέντρα που βουλιάζουν κυριολεκτικά τις ημέρες εφημερίας, με ατελείωτες ώρες αναμονής, με ράντζα στους διαδρόμους και, το χειρότερο, με σημαντικό αριθμό βαρέως πασχόντων ασθενών οι οποίοι παραμένουν διασωληνωμένοι σε κοινούς θαλάμους νοσηλείας ελλείψει ελεύθερων κλινών ΜΕΘ! Τέλος, επισκεφθήκαμε πληθώρα νοσοκομείων όπου παρατηρήσαμε προβληματική συντήρηση της κτιριακής υποδομής, ακόμα χειρότερα, υποδομές που παρουσιάζουν εικόνα παντελούς εγκατάλειψης. Ενδεικτικά να αναφέρω τις τριτοκοσμικές συνθήκες που επικρατούν στις παθολογικές κλινικές και την Ψυχιατρική του ΓΝ Νικαίας για τις οποίες ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός απάντησε με αοριστίες σε σχετική επίκαιρη ερώτησή μας. Είμαι υποχρεωμένος να αναφερθώ δυστυχώς και στις πάμπολλες καταγγελίες που έχουμε από συλλόγους εργαζομένων για αυταρχικές συμπεριφορές κάποιων διοικήσεων ΥΠΕ και Νοσοκομείων που, αντί να επωμίζονται και να διευθετούν τις υποθέσεις ευθύνης τους, λειτουργούν ως τοποτηρητές των Υπουργών Υγείας, επιδεικνύουν πρωτοφανή ζήλο κομματικών επιλογών και διώξεων και διεκδικούν εύσημα «αριστεροφροσύνης» από τους προϊσταμένους τους.

  • Ασκείτε έντονα κριτική προς την κυβέρνηση ότι η δημόσια περίθαλψη καταρρέει. Προφανώς όμως ευθύνη γι’ αυτό φέρει και το κόμμα σας. Ποιες κινήσεις πιστεύετε ότι πρέπει να γίνουν άμεσα, ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση;

Θέλω να είμαι ειλικρινής. Η αυτοκριτική πρέπει να υπάρχει στα κόμματα εξουσίας και η ΝΔ από την πρώτη στιγμή που βρέθηκε στην αντιπολίτευση την έκανε και με το παραπάνω! Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η μεταρρυθμιστική προσπάθεια της Νέας Δημοκρατίας διακόπηκε βιαίως τον Ιανουάριο του 2015 και μάλιστα σε μία χρονική συγκυρία όπου η Ελλάδα ήταν έτοιμη να σταθεί ξανά στα πόδια της, αναγεννημένη και απαλλαγμένη από πληθώρα στρεβλώσεων και ατοπημάτων του παρελθόντος. Δυστυχώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ όχι μόνο δεν βάδισε πάνω στα σίγουρα βήματα που είχαμε ήδη χαράξει, αλλά έφερε την χώρα πολλά χρόνια πίσω, επιβαρύνοντας τον ελληνικό λαό με 200 δις περίπου και με ένα τρίτο, αχρείαστο, μνημόνιο αλλά και με νέες στρεβλώσεις, νέες ιδεοληψίες και νέο λαϊκισμό «αριστερής» παλαιολιθικής κοπής. Η Φροντίδα Υγείας του έλληνα πολίτη προφανώς και δεν έμεινε ανεπηρέαστη από αυτή την καταστροφική διακυβέρνηση. Το ότι τα Νοσοκομεία δεν έχουν προσωπικό, υλικά, εξοπλισμό, το ότι το ΕΣΥ έχει βαλτώσει και η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας πρακτικά δεν υφίσταται, είναι το απτό αποτέλεσμα της ανευθυνότητας, της προχειρότητας, της έλλειψης πολιτικής βούλησης και προσεκτικού προγραμματισμού που χαρακτηρίζει την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Δυστυχώς και το λέω με πραγματική θλίψη, έγιναν τόσα λίγα και τόσο λάθος αυτήν την τριετία στον χώρο της υγείας, που πρακτικά είναι σαν να ξαναρχίζουμε από την αρχή. Έχουμε ήδη ορίσει τις πρώτες επιτακτικές προτεραιότητες ώστε να προχωρήσουμε ταχύτατα στην ανάταξη των καίριων προβλημάτων του συστήματος και των βασικών αιτίων ταλαιπωρίας του πολίτη: η αποκατάσταση της πραγματικής πρωτοβάθμιας περίθαλψης με την ουσιαστική προώθηση και στήριξη του οικογενειακού ιατρού. Η ενδυνάμωση των Αστικών Κέντρων Υγείας με υποειδικότητες και ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό όπου αυτό είναι απαραίτητο και την σταδιακή τους ενσωμάτωση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η εξάλειψη των τραγικών αναμονών στα ΤΕΠ μέσω της πραγματικά αυτόνομης διαρκούς λειτουργίας τους. Η δραστική μείωση των αναμονών στα τακτικά Έξωτερικά Ιατρεία, στις λίστες χειρουργείου, των απάνθρωπων αναμονών στις ακτινοθεραπείες μέσω της ολοήμερης λειτουργίας των Νοσοκομείων. Η λειτουργία όλων των διαθέσιμων κλειστών αυτή τη στιγμή κλινών ΜΕΘ, η ενδυνάμωση και η δημιουργία Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ) όπου απαιτείται. Θα χρειαστούμε πρωτίστως νοσηλευτικό προσωπικό, θα χρειαστούμε ιατρούς. Θα κινηθούμε στοχευμένα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Θα επενδύσουμε ό, τι χρειαστεί σε αποφασιστικότητα, κόπο και πόρους για να το πετύχουμε. Αυτές θα είναι συνοπτικά οι πρώτες μας προτεραιότητες, ώστε να δώσουμε «ανάσες» στο σύστημα και στους πολίτες και χρόνο σε εμάς για να προχωρήσουμε στη συνέχεια, συντεταγμένα, στις απαραίτητες, βαθύτερες και ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις που απαιτεί η Υγεία του μέλλοντός μας.

  • Πρόσφατα είχατε σύσκεψη του τομέα υγείας της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη. Θέμα της συνεδρίασης ήταν το πολιτικό σχέδιο της ΝΔ για την Πρωτοβάθμια Υγεία. Τι περιλαμβάνει αυτό το σχέδιο;

Με χαρά βρεθήκαμε στην συμπρωτεύουσα και είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία με τα μέλη του Τομέα Υγείας εκεί, σε μία πολυπληθή, ζωντανή και αποδοτική συνεδρίαση.

Πρόταγμα κεφαλαιώδους σημασίας αποτελεί για την Νέα Διακυβέρνηση η ανάταξη των στρεβλώσεων, η αναδιάρθρωση και η ανάδειξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, της Πρόληψης και την Αγωγής Υγείας.

Πυρήνας του εγχειρήματος θα είναι ο Οικογενειακός Ιατρός, ο οποίος θα είναι της ελεύθερης και απολύτου επιλογής του κάθε πολίτη ξεχωριστά. Ο Ο/Ι δεν στέκεται στην πύλη ως δεσμοφύλακας gatekeeper, αλλά ως σύμβουλος, αρωγός, πλοηγός του πολίτη μέσα στο αχανές και δαιδαλώδες σύστημα υγείας. Ο πολίτης τον επιλέγει γιατί αισθάνεται ασφαλής να του εμπιστευθεί την υγεία του. Δεν εξαναγκάζεται να απευθυνθεί σε έναν άγνωστο που του τον επιβάλλουν άλλοι. Είναι ο δικός του ιατρός που είναι έτοιμος να ανταποκριθεί σε ένα απαιτητικό φάσμα υποχρεώσεων. Να προλάβει την νόσο, να την διαγνώσει όταν εμφανιστεί, να την θεραπεύσει έως εκεί που δύναται, να παραπέμψει τον ασθενή για πιο εξειδικευμένη κλινικοεργαστηριακή προσπέλαση και θεραπεία.

Τον ιατρό οικογένειας ο πολίτης μπορεί να τον επιλέξει είτε από τον δημόσιο πυλώνα ΠΦΥ (ΚΥ και πρώην ΙΚΑ/ΠΕΔΥ) είτε από τους ιδιώτες συμβεβλημένους ή πιστοποιημένους οικογενειακούς ιατρούς.

Στο επόμενο επίπεδο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας εισάγονταιστο πρόγραμμα μερικές βασικές και απαραίτητες παράμετροι: Εισάγεται η διεπιστημονική ομάδα υγείας με τις αναγκαίες ιατρικές υποειδικότητες, με τους λοιπούς επιστήμονες υγείας και το απαραίτητο υγειονομικό προσωπικό, εισάγεται η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, εξειδικεύεται η αντιμετώπιση των χρονίων νοσημάτων. Υλοποιούμε τη σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα στην υγεία: Τα Κέντρα υγείας/ΠΕΔΥ ως ενοποιημένες Μονάδες Πρωτοβάθμιας Υγείας λειτουργούν συγχρόνως με τα ιδιωτικά group practice (πολυιατρεία) – με σκοπό την αγαστή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού πυλώνα υπηρεσιών υγείας. Με βάση έναν πλήρη, δυναμικό Χάρτη Υγειονομικών Αναγκών αξιολογούμε τις τοπικές επιδημιολογικές και ιδιαίτερες ανάγκες ανά περιοχή (ακριτικές, δυσπρόσιτες, νησιωτικές) και ανάλογα αξιοποιούμε, αναβαθμίζουμε, αναδιαρθρώνουμε ή και αλλάζουμε χρήση στις δομές που ήδη διαθέτουμε και είναι πολλές! Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρχει ουσιαστική μέριμνα για ξεχωριστές δομές που θα διαχειρίζονται τα χρόνια νοσήματα, τα ψυχικά νοσήματα, την αποκατάσταση αλλά και την παρηγορητική φροντίδα. Θα υπάρχει ουσιαστική μέριμνα για την κατ΄ οίκον νοσηλεία και την επανένταξη των ασθενών στην κοινότητα.

Τελευταίο σκαλοπάτι ΠΦΥ αποτελούν τα Αστικά Κέντρα Υγείας. Με τον απαραίτητο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό και πλαισιωμένα από όλες τις υποειδικότητες ΠΦΥ φιλοδοξούμε να αποτελέσουν πρωτίστως τον ηθμό – ανάχωμα προς τα Νοσοκομεία αποσυμφορίζοντας τόσο τις εφημερίες τους όσο και τα τακτικά εξωτερικά ιατρεία τους από τον δυσβάστακτο φόρτο εργασίας που έχουν σήμερα.

  • Τι θα κάνετε με τις ΤΟΜΥ αν στις επόμενες εκλογές σχηματίσετε κυβέρνηση;

Είναι προφανές ότι, στην σύγχρονη προσέγγιση του οικοδομήματος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που επαγγελλόμαστε και στην οποία αναφέρθηκα στην προηγούμενη ερώτησή σας, καμία θέση δεν μπορούν να έχουν σοβιετικής έμπνευσης εκτρωματικές, αχρείαστες και μίζερες δομές τύπου ΤΟΜΥ. Είναι εξάλλου ήδη καταδικασμένες να αποτύχουν από την στιγμή που σύσσωμος ο επιστημονικός – ιατρικός κόσμος αλλά και οι πολίτες τους «γύρισαν την πλάτη». Απόδειξη της οικτρής αποτυχίας της κυβέρνησης είναι το γεγονός ότι, παρά τη ρητή δέσμευση του πρωθυπουργού από το Κέντρο Υγείας Ευόσμου στις 9 Μαΐου του 2017, για λειτουργία 239 ΤΟΜΥ μέσα στο 2017, (υπο)λειτουργούν μόνο 20 – 25 αυτή τη στιγμή που μιλάμε! Η κατασπατάληση πολύτιμων οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων θα σταματήσει. Οι εργαζόμενοι στις δομές αυτές θα απεγκλωβιστούν από τον ασφυκτικό κομματικό εναγκαλισμό του Σύριζα και θα μπορούν να ενδυναμώσουν τις υπάρχουσες δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Αστικά Κέντρα Υγείας), οι οποίες έχουν αφεθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να αργοσβήνουν.

  • Ακόμη, στη ΝΔ κάνετε λόγο για νέα αρχιτεκτονική για τις Υγειονομικές Περιφέρειες και Νέο Μοντέλο Οργάνωσης των Νοσοκομείων. Τι αφορούν όλα αυτά;

Η αρχιτεκτονική του συστήματος υγείας θα αλλάξει, προκειμένου να προωθηθεί η χρηστή διακυβέρνηση, να αποφευχθεί η επικάλυψη και οι γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες και να εξασφαλιστεί ισχυρή περιφερειακή και αποκεντρωμένη εστίαση στην οργάνωση, διαχείριση και αξιολόγηση των δομών και του προσωπικού, με στόχο την βελτίωση των επιδόσεων και την επίτευξη μέγιστης αποδοτικότητας. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι το Υπουργείο Υγείας πρέπει να έχει αμιγώς επιτελικό και εποπτικό ρόλο. Την ευθύνη για την οργάνωση, διοίκηση και εύρυθμη λειτουργία του συστήματος υγείας αναλαμβάνουν οι 13 Υγειονομικές Περιφέρειες, που ουσιαστικά παίζουν τον ρόλο ενός μικρού υπουργείου Υγείας για την Περιφέρεια ευθύνης τους, με ετήσιο κλειστό σφαιρικό προϋπολογισμό και αξιοκρατικά επιλεγμένους Διοικητές και Υποδιοικητές οι οποίοι θα επιφορτιστούν με διακριτές αρμοδιότητες στην διοίκηση των επιμέρους τομέων της ΥΠΕ: Νοσοκομειακή Περίθαλψη, Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, Ψυχική Υγεία. Προς την ίδια κατεύθυνση σημαντικό επιμέρους στόχο αποτελεί η ριζική αναδιάρθρωση τόσο του προσανατολισμού όσο και της διοίκησης στην νοσοκομειακή περίθαλψη. Θα δημιουργήσουμε με προσεκτικά αλλά αποφασιστικά βήματα ένα νέο, ευέλικτο, αποκεντρωμένο σχήμα, ορθολογικά κατανεμημένων ομάδων νοσοκομείων ανά Υγειονομική Περιφέρεια, με βασική μονάδα λειτουργίας την κλινική, με σύγχρονη διοίκηση, με μετρήσιμους στόχους ποιότητας και με ξεκάθαρο προϋπολογισμό που θα τηρείται ευλαβικά.

Ο έλληνας πολίτης δεν ενδιαφέρεται για το ποιος θα του παρέχει υπηρεσίες υγείας. Δεν τον ενδιαφέρει αν θα βαφτίσουμε τον πάροχο δημόσιο ή ιδιωτικό. Ο πολίτης ενδιαφέρεται ΜΟΝΟ να γίνει και να παραμείνει καλά – να αποκαταστήσει και να διατηρήσει την υγεία του! Λαμβάνοντας άμεσες, αποτελεσματικές και δωρεάν υγειονομικές υπηρεσίες. Το κράτος οφείλει να βρει, να διαπραγματευθεί και να παρέχει αυτές τις υπηρεσίες, με τον πιο ποιοτικό, αποδοτικό και φτηνό τρόπο, είτε ο πάροχος προέρχεται από τον δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό πυλώνα, είτε από την αγαστή συνεργασία και σύμπραξη των δύο. Το να προσπαθήσουμε ως Νέα Δημοκρατία να αναπτύξουμε τα δημόσια ελληνικά νοσοκομεία και να αυξήσουμε τα έσοδά τους συγχρόνως με τις απολαβές των εργαζομένων, παρέχοντας υπηρεσίες σε ιδιώτες και ασφαλιστικές εταιρίες δεν είναι ξεπούλημα (μόνιμη λαϊκίστικη επωδός της δήθεν αριστεράς), είναι αξιοποίηση των τεράστιων δυνατοτήτων των δημόσιων δομών υγείας για κερδοφορία τους που θα «επιστρέφεται» ως ποιοτικότερη προσφορά υπηρεσιών με επωφελούμενους όλους τους πολίτες. Επιτέλους πρέπει να πάψουν να αγνοούν οι θιασώτες της «αριστερής» συντήρησης τα χρήσιμα εργαλεία ανάπτυξης (ΣΔΙΤ, αγορά πακέτου υπηρεσιών από την ιδιωτική ασφάλιση αλλά και από μεμονωμένους -έχοντες και κατέχοντες- πολίτες) που χρησιμοποιούνται ως κρατούσα πρακτική σε όλες τις υγειονομικά προηγμένες χώρες της Ευρώπης και του κόσμου. Επιτέλους πρέπει να πάψουν να αδικούν και να υποβαθμίζουν τις δημόσιες δομές Υγείας!

Το να διαπραγματεύεται ένα νοσοκομείο τις αποδοτικότερες, ποιοτικότερες και φθηνότερες υπηρεσίες σε τομείς όπως η καθαριότητα, η σίτιση και η φύλαξη και να συμβάλλεται εν τέλει με όποιον πάροχο αυτών των υπηρεσιών αποδειχθεί ο συμφερότερος και καταλληλότερος, (αφού θα τηρείται με αυστηρότητα η εργατική νομοθεσία και η διαφάνεια των διαδικασιών σύμβασης) είναι υποχρέωση της Διοίκησης: Οφείλει να χρησιμοποιεί τα χρήματα των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών των Ελλήνων πολιτών με τον καλύτερο τρόπο. Πώς μπορεί να διαφωνεί κάποιος με αυτό;

  • Η κυβέρνηση έχει προκηρύξει θέσεις προσωπικού για να δημιουργήσει ανεξάρτητα τμήματα επειγόντων περιστατικών. Ποια είναι η θέση σας;

Χαίρομαι ιδιαίτερα για αυτή την ερώτησή σας! Και αυτό διότι η Νέα Δημοκρατία δεν κάνει στείρα αντιπολίτευση και διατίθεται να υιοθετήσει και να ολοκληρώσει τις όποιες ορθές δράσεις είναι σε εκκρεμότητα με την έναρξη της επερχόμενης Νέας Διακυβέρνησης της χώρας. Βέβαια, ακόμα και στη δημιουργία ανεξάρτητων (ή πιο σωστά) αυτόνομων ΤΕΠ, με την οποία καταρχήν συμφωνούμε (για την ακρίβεια προηγηθήκαμε στην διατύπωση και υιοθέτηση της σχετικής πρότασης), θα κληθούμε να ανατάξουμε πολλαπλά προβλήματα και ανεπάρκειες που δημιουργούνται από την σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Υγείας. Η πρόσληψη προσωπικού γίνεται άναρχα και αποσπασματικά. Δεν στηρίζεται στον Υγειονομικό Χάρτη πραγματικών αναγκών, γιατί τέτοιος Χάρτης ΔΕΝ υπάρχει στον τέταρτο χρόνο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ! Είναι δυνατόν να ευαγγελίζονται αυτονομία των ΤΕΠ όταν τα επανδρώνουν έχοντας ως βασικό εργαλείο το άρθρο 29 του ν.4486/2017; Δεν έχουμε δει πουθενά συγκροτημένο σχέδιο και πρόβλεψη για χωροθέτηση των αυτόνομων ΤΕΠ σε σχέση με τις πληθυσμιακές, επιδημιολογικές και τοπικές ανάγκες της χώρας. Δεν μπορούμε πλέον να στηριζόμαστε αποκλειστικά στην παρωχημένη εφαρμογή του νόμου 2889/2001 για ύπαρξη ΤΕΠ στα νοσοκομεία με 200 κλίνες και άνω ή έστω στην Υ4δ/Γ.Π.οικ.22869/2012 για αυτόνομα ΤΕΠ σε Νοσοκομεία με 300 κλίνες και άνω. Δεν παίζει κανένα ρόλο πόσο κοντά ή μακριά είναι αυτά τα Νοσοκομεία μεταξύ τους; Δεν παίζει ρόλο η συνεφημερία τους και η συνεργασία τους ανά ομάδες; Ή η επάρκεια σε κλίνες ΜΕΘ και ΜΑΦ σε καθένα από αυτά τα νοσοκομεία, ώστε να στηρίζουν στις εφημερίες τα ΤΕΠ στην ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των βαρέως πασχόντων; Δεν πρέπει να καταρτιστεί πρωτίστως στρατηγικός σχεδιασμός συνεργασίας με το ΕΚΑΒ και το ΕΚΕΠΥ για την ουσιαστική διαλογή (triage) των περιστατικών ανάλογα με την βαρύτητα και η ορθολογική κατανομή και διασπορά τους στα συνεργαζόμενα μεγάλα και μικρότερα σε χωρητικότητα νοσοκομεία; Δεν θα πρέπει να τροποποιήσουμε και να ερμηνεύσουμε περαιτέρω την Υ4δ/Γ.Π.οικ.22869/2012 ώστε να διασφαλίζουμε ότι το προσωπικό των ΤΕΠ δεν θα απασχολείται σε αλλότρια καθήκοντα, όπως και ότι εκείνο των κλινικών δεν θα εργάζεται καταχρηστικά στα ΤΕΠ; Θα πρέπει να μιλήσουμε λοιπόν για ορθολογική χωροθέτηση και διασπορά των ΤΕΠ στην ελληνική επικράτεια, για πραγματική διοικητική και λειτουργική αυτονομία τους. Για πραγματική 24ωρη λειτουργία, 7 ημερών την εβδομάδα, 30 ημερών τον μήνα. Δεν μπορούμε νααρκεστούμε στα ημίμετρα της σημερινής κυβέρνησης!

  • Έχετε καταγγείλει τη μείωση των προϋπολογισμών των νοσοκομείων. Η κυβέρνηση όμως δίνει άλλα στοιχεία. Ποια είναι τα δεδομένα που έχετε εσείς;

Δυστυχώς η κυβέρνηση έχει μία πάγια τακτική διαστρέβλωσης της πραγματικότητας που, ειλικρινά, παραπέμπει σε άλλες εποχές.

Αν και είμαι σίγουρος ότι έχετε υπόψιν σας τα οικονομικά στοιχεία που θα παραθέσω, θα σας παρακαλούσα να ανατρέξετε, προς χάριν των αναγνωστών σας και προς επαλήθευση, στην εισηγητική έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών για τον Προϋπολογισμό του 2018, Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και αδιαμφισβήτητοι!

Ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει μείωση της επιχορήγησης για τα δημόσια νοσοκομεία κατά 28,6%, δηλαδή 373 εκατ. ευρώ. Από 1,303 δισ. ευρώ το 2017, η συγκεκριμένη δαπάνη μειώνεται σε 930 εκατ. ευρώ το 2018.Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των Νοσοκομείων παραμένουν στα 555 εκ. ευρώ τον Ιούνιο του 2017 (από 450 εκ. τον 12/2016) ενώ οι μεταβιβάσεις από ασφαλιστικούς φορείς (ΕΟΠΥΥ) παραμένουν καθηλωμένες στα 888 εκ. ευρώ. Το υπουργείο Οικονομικών ευθαρσώς και με περισσή αυτοπεποίθηση αναφέρει ότι: «Ωστόσο, οι επιδράσεις της μείωσης αυτής αναμένεται να εξισορροπηθούν από την ομαλοποίηση της απόδοσης των μεταβιβάσεων από το ασφαλιστικό σύστημα (ΕΟΠΥΥ)»(!) Η περικοπή είναι σαφής, εμπροσθοβαρής και σε «ζεστό» χρήμα –η εξισορρόπηση είναι έωλη και στηρίζεται σε υπεραισιόδοξες προβλέψεις…

Ας δούμε όμως και τα οικονομικά του ΕΟΠΥΥ: η επιχορήγησή του για το 2018 είναι μειωμένη κατά 68%, αφού το 2018 προβλέπεται να μεταβιβαστούν 100 εκατομμύρια ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό στο υπερταμείο (το 2017 η αντίστοιχη μεταβίβαση ήταν 314 εκατομμύρια και το 2016 502 εκατομμύρια ευρώ!!). Να αναφέρουμε δε ότι τα 100 εκ. θα καταβληθούν σχεδόν αποκλειστικά για την κάλυψη της δαπάνης υγειονομικής περίθαλψης των ανασφάλιστων πολιτών (ποσό ελάχιστο εκ των πραγμάτων – η περίθαλψη των ανασφάλιστων θα επιβαρύνει σχεδόν αποκλειστικά τους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων!) Η κυβέρνηση, πάντως, και εδώ, «προβλέπει» ότι η μείωση στη χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ θα καλυφθεί ουσιαστικά από τους ασφαλισμένους, «λόγω της αύξησης των εσόδων του από ασφαλιστικές εισφορές αλλά και της αναμενόμενης ομαλοποίησης των αποδόσεων των εσόδων αυτών από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης». Η ομαλοποίηση είναι στα χαρτιά και στους ευσεβείς πόθους του Υπουργείου, αφού όλοι βλέπουμε την κατάρρευση του ΕΦΚΑ!! Οι περικοπές είναι δεδομένες και η επιβάρυνση των πολιτών με νέες δυσβάστακτες αυξήσεις φόρων και εισφορών κάτι παραπάνω από χειροπιαστές! Τέλος, να αναφέρω ότι μειώνονται πάνω από μισό δισεκατομμύριο οι δαπάνες του υπουργείου Υγείας συνολικά. Συγκεκριμένα κατά 561 εκατ. ευρώ, ποσοστό 12,98%, σε σύγκριση με το 2017 (από 4,321 δισ. ευρώ το 2017 σε 3,760 δισ. ευρώ το 2018)

Κλείνω με τα νεώτερα στοιχεία που καταδείξαμε σε δήλωσή μας στις 17/4/2018: «Με μειωμένα κονδύλια στην Υγεία κατά 150 εκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζει ο κ. Τσίπρας πρωτογενές “υπερπλεόνασμα”: Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία του μήνα Μαρτίου για την πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, παρατηρείται μείωση των κονδυλίων για την υγεία κατά 150 εκατ. ευρώ!!»

ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

Βουλευτής Επικρατείας Ν.Δ.

Τομεάρχης Υγείας