«Υλοποιείται στρατηγικό σχέδιο για καλύτερες μετακινήσεις, με νέο στόλο, πλήρη κάλυψη της Αττικής, Πράσινες συγκοινωνίες και έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς»
Αναδημοσίευση από τη «Βραδυνή της Κυριακής»
Μία νέα κουλτούρα στη δημόσια συγκοινωνία επιχειρεί να εισαγάγει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, με στόχο ποιοτικότερα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά και αύξηση των δρομολογίων, για να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες.
Μιλώντας στη «Βραδυνή της Κυριακής» ο νέος υφυπουργός Βασίλης Οικονόμου προανήγγειλε άμεσα νέο διαγωνισμό για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ ερωτηθείς για το πρόβλημα που είχε προκύψει με την έλλειψη φορτιστών εξήγησε: «Βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία εγκατάστασης ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης στην Αθήνα, και έως το τέλος του Ιουλίου θα ολοκληρωθεί».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Βασίλη Οικονόμου στη «ΒτΚ»:
Την επομένη της ανάληψης των καθηκόντων σας, σας είδαμε να επισκέπτεστε το αμαξοστάσιο της Ο.ΣΥ. Αυτή η επίσκεψη ήταν συμβολική ή θα επαναληφθεί;
«Η συνεχής παρουσία μου στα αμαξοστάσια δηλώνει την αποφασιστικότητα του υπουργείου μας, να εισάγει μία νέα κουλτούρα στη Δημόσια Συγκοινωνία, η οποία επικεντρώνεται τόσο στην εξυπηρέτηση και ικανοποίηση των πολιτών όσο και στις καλύτερες εργασιακές συνθήκες των εργαζομένων.
Είμαι στην ευχάριστη θέση να μοιραστώ μαζί σας ότι έχω επισκεφθεί ήδη 4 φορές το αμαξοστάσιο της Ο.ΣΥ.Είναι ευθύνη και στόχος μου να βρίσκομαι συνεχώς δίπλα στους εργαζόμενους και τους πολίτες, κατά το δυνατόν έξω από το υπουργικό γραφείο. Εργαζόμαστε συνετά, συλλογικά, και μεθοδικά, για την καλύτερη καθημερινότητα των πολιτών».
Ποιος είναι ο στόχος όσον αφορά στη μεγαλύτερη συχνότητα δρομολογίων αλλά και ποιοτικών ΜΜΜ;
«Ήδη κυκλοφορούν από τα μέσα Ιουνίου τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη.
Έως το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας επιπλέον 300 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου, 100 εξ αυτών 18 μέτρων και τα υπόλοιπα 12 μέτρων. Δρομολογούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 300 και 164 λεωφορεία μέσα από σχετικές συμβάσεις μισθώσεων (leasing).
Τις επόμενες εβδομάδες,ύστερα και από αντίστοιχες αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έχουν ήδη δημοσιευτεί, θα τεθεί σε διαβούλευση ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων βραδείας και ταχείας φόρτισης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και τρόλεϊ για την περιοχή Αθηνών και κάποια λεωφορεία υδρογόνου.
Προχωρούν διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ. Tο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα θέσουμε σε λειτουργία 211 καινούρια λεωφορεία στους δρόμους της Ανατολικής και της Δυτικής Αττικής.
Και δρομολογούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 300 και 164 λεωφορεία μέσα από σχετικές συμβάσεις μισθώσεων (leasing).
Ο στόχος μας, λοιπόν, είναι διπλός: αφενός να προχωρήσουμε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων με σύγχρονα, τα οποία έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, διαθέτουν επαρκή κλιματισμό και πλήρη προβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Νομίζω ότι οι πολίτες οι οποίοι ήδη έχουν μπει σε αυτά, διαπιστώνουν την πολύ μεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της μετακίνησής τους. Σκοπός μας, όμως, δεν είναι μόνο να αντικαταστήσουμε τον στόλο των λεωφορείων, αλλά, επιπλέον, να αυξήσουμε και τη συχνότητα των δρομολογίων, για να βελτιώσουμε συνολικά την ποιότητα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη».
Λύθηκε το θέμα με την έλλειψη φορτιστών για τα ηλεκτρικά λεωφορεία;
«Βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία εγκατάστασης ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης στην Αθήνα, και έως το τέλος, περίπου, του τρέχοντος μήνα θα ολοκληρωθεί. Στη Θεσσαλονίκη ήδη εγκαινιάσαμε 55 φορτιστές για την ανάγκη ηλεκτροδότησης των 110 λεωφορείων».
Θα μας περιγράψετε το νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής; Τι θα δούμε το 2024 και το 2025;
«Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης προϋποθέτει τη συνέργεια και την ανταπόκριση όλων των μέσων μεταφοράς και φορέων. Μετρό, Ηλεκτρικός, Προαστιακός, λεωφορεία. Το 2024 θα είναι καθοριστικό έτος για τις Συγκοινωνίες Αθηνών.
Υλοποιείται στρατηγικό σχέδιο για καλύτερες μετακινήσεις με νέο στόλο λεωφορείων,την πλήρη κάλυψη της Αττικής, τις Πράσινες συγκοινωνίες και έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς με ανταπόκριση.Αυτοί είναι οι βασικοί μας στόχοι για το Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής.
Απαιτείται εξορθολογισμός και εργαζόμαστε συστηματικά πάνω στην νέα αποτύπωση και χρήση και λειτουργία των δικτύων μεταφοράς. Η αναδιάρθρωση της αστικής συγκοινωνίας είναι ένα ζωτικής σημασίας έργο. Τόσο για την Αττική όσο και τη Θεσσαλονίκη.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση των μετακινήσεων στον αστικό και περιαστικό ιστό, και η επιτυχίαστηρίζεται στη συνεργασία όλων των φορέων και της επιστημονικής κοινότητας.
Απαιτείται ένας ρεαλιστικός σχεδιασμός που θα οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών, στην ορθολογική αξιοποίηση των πόρων και, εν τέλει, σε μία νέα διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας, με μοναδικό στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη».
Πού βρισκόμαστε όσον αφορά στην εισιτηριοδιαφυγή;
«Η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την αποτελεσματικότητα των Δημόσιων Συγκοινωνιών και την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος.
Βρισκόμαστε στο στάδιο ουσιαστικών αλλαγών, για μία καλύτερη καθημερινότητα του πολίτη, αλλά και τη δημιουργία ενός φιλικότερου και αποδοτικότερου περιβάλλοντος για όλους.
Στο πλαίσιο αυτό, ήδη αυξήθηκαν οι ελεγκτές στην Ο.ΣΥ. από 35 σε 130, τους οποίους και συνάντησα στο αμαξοστάσιο του Ρέντη και με τους οποίους συμφωνήσαμε για τα επόμενα βήματά μας.
Ο στόχος κάθε μήνα είναι να υπάρχει όσο γίνεται μεγαλύτερη εισπραξιμότητα από τα εισιτήρια, ως αποτέλεσμα των συνεχών ελέγχων, και παράλληλα να εκδίδονται ανακοινώσεις που θα αναφέρουν πώς θα αξιοποιηθούν τα χρήματα από τα πρόστιμα, για τη βελτίωση της Δημόσιας Συγκοινωνίας.
Όσο μειώνεται η εισιτηριοδιαφυγή, τόσο θα αυξάνεται η ελκυστικότητα των Δημόσιων Συγκοινωνιών και θα βελτιώνονται οι μετακινήσεις των πολιτών».
Πότε αναμένεται να λειτουργήσει το Μετρό της Θεσσαλονίκης; Πόσο θα στοιχίζει το εισιτήριο;
«Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσει το Νοέμβριο του 2024. Συγχρόνως, ολοκληρώνεται το έργο επέκτασης της γραμμής προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025.
Το τελευταίο διάστημα υπεγράφη και η Σύμβαση για τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου, απελευθερώθηκαν δρόμοι που παρέμειναν κλειστοί για πολλά έτη.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και συνολικά η κυβέρνηση πάντοτε προσεγγίζει με ρεαλισμό αλλά κυρίως ευαισθησία τα ζητήματα του κόστους μεταφοράς των πολιτών».