Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, μας μιλάει για το σχέδιο ανασυγκρότησης του συγκοινωνιακού στόλου, για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης αλλά και τις πρόσφατες πυρκαγιές που έπληξαν τη Βορειοανατολική Αττική και για το «θερμό» φθινόπωρο που διαγράφεται στο πολιτικό σκηνικό.

Όλα δείχνουν πως το φθινόπωρο θα είναι μήνας καθοριστικών εξελίξεων για την Κεντροαριστερά. Οι εσωκομματικές εξελίξεις σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ θα επηρεάσουν την πολιτική της κυβέρνησης;

Η εσωκομματική διαδικασία στο ΠΑΣΟΚ – και κάθε δημοκρατική διαδικασία – είναι προφανώς σημαντική.  Στο Σύριζα έχουνε το συνέδριο τους αλλά και μία χαοτική κατάσταση να διαχειριστούν. Δεν αφορούν  τη Νέα  Δημοκρατία οι εσωτερικές περιπέτειες των άλλων κομμάτων. Δική μας προτεραιότητα, είναι η υλοποίηση του κυβερνητικού μας έργου, η προώθηση των μεταρρυθμίσεων και των δεσμεύσεων που έχουμε αναλάβει έναντι των πολιτών και γι’ αυτή την τετραετία. Η Νέα Δημοκρατία δεν θα παρεκκλίνει από τον στόχο της .

Για πόσο ακόμα μπορεί να αντέξει η κυβέρνηση χωρίς εποικοδομητική αξιωματική αντιπολίτευση;

Θα σας απαντήσω με ειλικρίνεια. Η απουσία της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης δεν είναι καλή για στην πολιτική ζωή του τόπου γενικότερα. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ είναι βυθισμένα στην εσωστρέφεια και στους εσωτερικούς εμφύλιους, θα μπορούσε να υπάρξει εφησυχασμός και για το κυβερνών κόμμα της Ν.Δ.. Η παρουσία όμως του Κυριάκου Μητσοτάκη στο τιμόνι της Ν.Δ αποτελεί εγγύηση ότι κάτι τέτοιο ούτε συμβαίνει, ούτε πρόκειται ποτέ να συμβεί.  Όμως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε νέα διάσπαση, ενώ το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ανεξαρτήτως του ποιος θα επικρατήσει στις εσωκομματικές εκλογές, την επόμενη μέρα θα αντιμετωπίσει επικίνδυνους τριγμούς και αυτό είναι προβληματικό καθώς η χώρα χρειάζεται σοβαρή και υπεύθυνη αντιπολίτευση με αξιόπιστο λόγο που να βοηθά με τις τεκμηριωμένες προτάσεις της την εκάστοτε κυβέρνηση, για να πάει μπροστά ο τόπος.

Η δεύτερη τετραετία είναι δυσκολότερη για κάθε κυβέρνηση. Ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει μπροστά της η κυβέρνηση της ΝΔ;

Οι προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας είναι πολλές. Προσωπικά θα σταθώ στην αντιμετώπιση των συμπληγάδων της ακρίβειας, είτε μιλάμε για την ενέργεια, είτε για το καθημερινό σούπερ μάρκετ, την αγροτική ατζέντα και την  ενίσχυση της περιφέρειας, το αποτελεσματικότερο κράτος και φυσικά την καλύτερη καθημερινότητα του πολίτη είτε πρόκειται για την υγεία είτε πρόκειται για τις μεταφορές. Όμως, οι Έλληνες μάς ψήφισαν το 2023 για δεύτερη φορά με ισχυρή εντολή να εφαρμόσουμε ένα τολμηρό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων μέχρι το 2027 και αυτό θα κάνουμε, όπως ακριβώς κάναμε και την πρώτη τετραετία.

Εκλέγεστε σε μια Περιφέρεια που έχει πληγεί πολλές φορές από τις πυρκαγιές. Γιατί κάθε χρόνο χάνονται περιουσίες, δάση, ανθρώπινες ζωές από τις φωτιές; Τι κάνουμε λάθος;

Φέτος έχουμε αντιμετωπίσει σχεδόν 4.000 πυρκαγιές, πάρα πολλές από αυτές ήταν στην Αττική. Η φωτιά στον Βαρνάβα  ήταν, δυστυχώς, η μόνη φωτιά η οποία ξέφυγε, παρά το γεγονός ότι και σε αυτή τη φωτιά υιοθετήθηκε το σωστό, όπως απεδείχθη σε πάρα πολλές άλλες φωτιές, δόγμα της προστασίας των ανθρωπίνων ζωών. Όμως η φωτιά αυτή ξέφυγε, είχε πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, κινήθηκε με πολύ μεγάλη ταχύτητα και έκανε τη ζημιά την οποία όλοι σήμερα γνωρίζουμε. Ο πρωθυπουργός ήδη ανακοίνωσε το σχέδιο αντιμετώπισης των ζημιών. Αυτή τη στιγμή μπορούμε να πούμε ότι είμαστε σε πολύ καλύτερη θέση από το παρελθόν για να  αντιμετωπίσουμε μια ακραία φωτιά. Η τεχνολογία μάς έχει βοηθήσει και δημιουργούμε ήδη μία τεχνολογική υποδομή η οποία μας επιτρέπει να μπορούμε να εντοπίζουμε πολύ γρήγορα τις φωτιές και να υιοθετούμε φυσικά το δόγμα της πρώτης προσβολής με πολύ πιο επιθετικό τρόπο από ό,τι το έχουμε κάνει. Για αυτό άλλωστε σβήσαμε στα πρώτα βήματα τους δεκάδες φωτιές  ειδικά στην Ανατολική Αττική. Προφανώς υπάρχουν πολλές ακόμα επενδύσεις τεχνολογικές οι οποίες θα γίνουν καθώς το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ θα υλοποιείται, έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μια τεχνολογική υποδομή που να μας επιτρέπει να είμαστε όσο το δυνατόν μπροστά από τα γεγονότα και όχι πίσω από το πρόβλημα.

Για να περάσουμε και στα ζητήματα του χαρτοφυλακίου σας. Μιλάτε για σύγχρονες μεταφορές. Πως θα γίνει αυτό; Ποίος είναι ο σχεδιασμός σας;

Μία από τις βασικότερες μεταρρυθμίσεις που είχε προτάξει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ως προτεραιότητα, στο πλαίσιο της βελτίωσης της καθημερινότητας των πολιτών, είναι η ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας συγκοινωνίας σε όλα τα επίπεδα. Υλοποιούμε ήδη αυτόν τον στόχο και την ανανέωση του στόλου, με στόχο να δώσουμε στους συμπολίτες μας, την Δημόσια Συγκοινωνία που δικαιούται. Από τα μέσα Ιουνίου κυκλοφορούν 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ έως τα μέσα  του 2025, 300 νέα λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου θααντικαταστήσουν παλαιότερα λεωφορεία. Επιπλέον, αναμένουμε να βγει σε διαβούλευση τις επόμενες εβδομάδες ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων βραδείας και ταχείας φόρτισης για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και τρόλεϊ. Μέσα στο 2025 πρόκειται να βγει στη δημοσιότητα διαγωνισμός για την επιπλέον προμήθεια 50-100 λεωφορείων κυψελών υδρογόνου.  Ταυτόχρονα, προχωρούν οι διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ, έτσι ώστε να τεθούν σε λειτουργία άμεσα καινούργια λεωφορεία στους δρόμους της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, 41και 170 αντίστοιχα (σύνολο 211). Επιπλέον, δρομολογούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 300 και 164 μισθώσεις λεωφορείων (leasing) αντίστοιχα.Ο σχεδιασμός λοιπόν για νέες, σύγχρονες και «πράσινες» Δημόσιες Συγκοινωνίες στην Αττική και την Θεσσαλονίκη είναι συγκεκριμένoς με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και η δέσμευσή μας είναι ότι μέχρι το 2027, δεν θα υπάρχει κανένα παλιό λεωφορείο στην Αττική και στην Θεσσαλονίκη στις Αστικές Συγκοινωνίες. Είναι μια τεράστια επένδυση 2 δις στην δημόσια συγκοινωνία, που θα αλλάξει σελίδα και θα δώσει ένα υψηλό στάνταρ στις μετακινήσεις των πολιτών.

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβατε τα υπουργικά σας καθήκοντα βρίσκεστε συνεχώς σε κίνηση. Επισκεφτήκατε αμαξοστάσια, αεροδρόμια, μπήκατε σε τρένα,  λεωφορεία κτλ. Τι δείχνει η «αυτοψία» που κάνατε μέχρι τώρα;

Θέλω και μου αρέσει να βρίσκομαι δίπλα στους ανθρώπους. Δίνει το στίγμα της Κυβέρνησης αλλά και το δικό μου ότι θα είμαστε δίπλα στον πολίτη. Η συνεχής παρουσία μου στα αμαξοστάσια και στα δρομολόγια  δηλώνει την αποφασιστικότητα του υπουργείου μας, να εισάγει μία νέα κουλτούρα στη Δημόσια Συγκοινωνία, η οποία επικεντρώνεται τόσο στην εξυπηρέτηση και ικανοποίηση των πολιτών όσο και στις καλύτερες εργασιακές συνθήκες των εργαζομένων. Είναι ευθύνη και στόχος μου να βρίσκομαι συνεχώς δίπλα στους εργαζόμενους και τους πολίτες, κατά το δυνατόν έξω από το υπουργικό γραφείο. Εργαζόμαστε συνετά, συλλογικά, και μεθοδικά για την καλύτερη καθημερινότητα των πολιτών.

Ποιες είναι οι πρώτες προτεραιότητες που έχετε θέσει για τις μεταφορές;

Βασική μας στόχευση είναι να κάνουμε καλύτερη την καθημερινότητα των πολιτών. Άμεσα και αποτελεσματικά. Εκτός από τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία βλέπουμε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αποσκοπούμε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, την ανάδειξη του ποδήλατου ως ένα νέο μοντέλο κίνησης, αλλά και να συμβάλουμε στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού ειδικά στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, κεντρικός στόχος είναι ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αλλά συνάμα και η ανάδειξη της Οδικής Ασφάλειας ως βασική προτεραιότητα για τον πολίτη. Επιπλέον, ακούμε, καταγράφουμε και λύνουμε ζητήματα που απασχολούν τους επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών.

Το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των κατοίκων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει λύση ή σχεδιασμός για την αποσυμφόρηση των μεγάλων πόλεων; 

Το 2024 θα είναι καθοριστικό έτος για τις Συγκοινωνίες Αθηνών. Υλοποιείται στρατηγικό σχέδιο για καλύτερες μετακινήσεις με νέο στόλο λεωφορείων, πλήρη κάλυψη Αττικής, πράσινες συγκοινωνίες και έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς. Ο ΟΑΣΑ ολοκληρώνει διαγωνισμό για 69 περιαστικές γραμμές στην Αττική  με 211 νέα λεωφορεία. Παράλληλα, 700 νέα οχήματα φυσικού αερίου θα αποκτηθούν μέσω διαγωνισμού και leasing. Η προμήθεια 25 τραμ καλύπτει τις επεκτάσεις της γραμμής στον Πειραιά. Το Μετρό διαθέτει σύγχρονα συστήματα ασφαλείας με το ανώτατο επίπεδο SIL 4. Επανακυκλοφορούν τρένα στη γραμμή 1 και ενισχύονται οι γραμμές 2 και 3 με 14 νέους συρμούς. Νέος στόλος λεωφορείων, προσβασιμότητα, πλήρης κάλυψη της Αττικής, ποιοτικές και πράσινες αστικές συγκοινωνίες, έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς με ανταπόκριση, είναι μέρος του σχεδιασμού μας ώστε περισσότεροι άνθρωποι να επιλέγουν τα ΜΜΜ και όχι τα αυτοκίνητα τους, γεγονός που θα αποσυμφορήσει την κατάσταση στα αστικά κέντρα. Αυτά θα είναι τα στοιχεία των νέων Συγκοινωνιακών Χαρτών στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη.

Να περιμένουμε νέο πρόγραμμα επιδότησης για την ηλεκτροκίνηση;

Η ηλεκτροκίνηση είναι μια παράμετρος της επιτυχίας της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και ήδη με πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης βρίσκονται σε εξέλιξη προγράμματα προώθησης της σε Δήμους, σε Ιδιώτες και ΤΑΞΙ. Μετά την παράταση που δώσαμε στο ΄φορτίζω παντού’ έχουμε πλέον αρκετούς δήμους στο πρόγραμμα για νέους φορτιστές, ενώ ήδη βρισκόμαστε στο τρίτο πρόγραμμα του ‘κινούμε ηλεκτρικά’ για την επιδότηση νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων Η ηλεκτροκίνηση θα στηριχθεί και θα συνεχίσουμε την προσπάθεια να ευθυγραμμιστούμε με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.