Κ.Οικονόμου, η βελτίωση των συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αποτελεί βασική δέσμευση της κυβέρνησης. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε το αμέσως επόμενο διάστημα προς αυτή την κατεύθυνση;
Σήμερα κυκλοφορούν τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και έπονται ακόμα πολλά περισσότερα. Με βάση τον προγραμματισμό του Υπουργείου, στην Αθήνα μέχρι το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν συνολικά 900 καινούργια λεωφορεία. Ο στόχος μας λοιπόν είναι διπλός: αφενός να προχωρήσουμε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων με σύγχρονα λεωφορεία, τα οποία έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, διαθέτουν επαρκή κλιματισμό, διαθέτουν πλήρη προβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Και νομίζω ότι οι πολίτες οι οποίοι ήδη έχουν μπει σε αυτά τα λεωφορεία διαπιστώνουν την πολύ μεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της μετακίνησής τους. Σκοπός μας, όμως, δεν είναι μόνο να αντικαταστήσουμε τον στόλο των λεωφορείων, είναι να αυξήσουμε και τη συχνότητα των δρομολογίων για να βελτιώσουμε συνολικά την ποιότητα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ως προς το κυκλοφοριακό που ταλαιπωρεί τους οδηγούς της πρωτεύουσας, ποιος είναι ο σχεδιασμός για την αποσυμφόρησή του, αλλά και γενικά στους μεγάλους οδικούς άξονες της Αθήνας; Πότε θα έχουμε το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής;
Το 2024 θα είναι καθοριστικό έτος για τις Συγκοινωνίες Αθηνών. Υλοποιείται στρατηγικό σχέδιο για καλύτερες μετακινήσεις με νέο στόλο λεωφορείων, πλήρη κάλυψη Αττικής, πράσινες συγκοινωνίες και έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς. Ο ΟΑΣΑ ολοκληρώνει διαγωνισμό για 69 περιαστικές γραμμές με 211 νέα λεωφορεία. Παράλληλα, 700 νέα οχήματα ηλεκτρικά θα αποκτηθούν μέσω διαγωνισμού και leasing. Η προμήθεια 25 τραμ καλύπτει τις επεκτάσεις της γραμμής στον Πειραιά. Το Μετρό διαθέτει σύγχρονα συστήματα ασφαλείας με το ανώτατο επίπεδο SIL 4. Επανακυκλοφορούν τρένα στη γραμμή 1 και ενισχύονται οι γραμμές 2 και 3 με 14 νέους συρμούς. Νέος στόλος λεωφορείων, προσβασιμότητα, πλήρης κάλυψη της Αττικής, ποιοτικές και πράσινες αστικές συγκοινωνίες, έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς με ανταπόκριση, είναι μέρος του σχεδιασμού μας ώστε περισσότεροι άνθρωποι να επιλέγουν τα ΜΜΜ και όχι τα αυτοκίνητα τους, γεγονός που θα αποσυμφορήσει την κατάσταση στα αστικά κέντρα.
Και αυτό το καλοκαίρι η Ελλάδα πλήρωσε βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο. Σε ποιους άξονες κινούνται οι βασικές αλλαγές στον νέο ΚΟΚ προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας;
Ο νέος ΚΟΚ εμπεριέχει σημαντικότατες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού και απλοποίησης των κυρωτικών διατάξεων, αλλά και μία σειρά ρυθμιστικών διατάξεων για την ασφαλή συνύπαρξη πεζών και οχημάτων στο οδικό δίκτυο της χώρας και τη διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Προβλέπει τον εξορθολογισμό, την ομαδοποίηση και την διαβάθμιση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύει τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά έναν σαφή αποτρεπτικό προσανατολισμό.
Στόχος μας είναι η εξοικείωση των οδηγών και η ενσυνείδητη αποδοχή από αυτούς ενός σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας, η οποία αφορά τόσο τους ιδίους όσο και τους πεζούς και η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη επικινδυνότητα της κάθε παράβασης.
Με τον νέο ΚΟΚ προσεγγίζουμε μετά από ενδελεχή μελέτη των διεθνών βέλτιστων πρακτικών το θέμα της μετάβασης του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλμ./ώρα εντός των κατοικημένων περιοχών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το μέτρο αυτό έχει, όπου εφαρμόζεται, αποδεδειγμένα ευεργετικά αποτελέσματα στην δραστική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.
Ο νέος ΚΟΚ προωθεί, εκτός κάποιων λίγων εξαιρέσεων, την απενοχοποίηση των οχημάτων και την υπευθυνότητα του οδηγού.
Καθοριστικές είναι οι παρεμβάσεις για την προστασία, ασφάλεια και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των δικυκλιστών. Αποτελούν ένα σημαντικότατο ποσοστό των μετακινήσεων, αλλά και την πλειοψηφία των θυμάτων στα οδικά ατυχήματα.
Παράλληλα, δίνεται έμφαση στην οδική ασφάλεια μέσω της ενδυνάμωσης, προστασίας και ανάπτυξης της αστικής κινητικότητας και μικροκινητικότητας (πεζοί, ποδήλατα, τροχοσανίδες, Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα – Ε. Π. Η. Ο.), ενώ ειδική μέριμνα επιδεικνύεται για τους ευάλωτους χρήστες (ΑΜΕΑ, παιδιά, γονείς με καρότσια).
Ιδιαίτερη προσοχή δίδεται επίσης σε δύο κατηγορίες παραβάσεων: σε εκείνες που ενέχουν αντικοινωνική συμπεριφορά και στην αυστηρή αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς.
Στο ίδιο πνεύμα των ασφαλών μετακινήσεων πως προχωρά η κατασκευή των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, όπως του ΒΟΑΚ, Πάτρα Πύργος, Ε65; Πότε θα παραδοθούν;
Αρχικά, σε σχέση με τον ΒΟΑΚ, υπάρχει το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για την λήψη άμεσων και δραστικών μέτρων για την αντιμετώπιση των τροχαίων δυστυχημάτων μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος οδικός άξονας. Οι παρεμβάσεις στις οποίες προβαίνουμε θα προσομοιάζουν με εκείνες που εφαρμόστηκαν στην Πατρών-Πύργου και θα περιλαμβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωμα και χρήση ειδικών προστατευτικών κολωνακίων, σε ήδη επιλεγμένα σημεία της οδού. Είναι γνωστές οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στην απαλλοτριώσεις και οδήγησαν στην αργή πρόοδο του έργου κατασκευής του νέου άξονα, αλλά σας βεβαιώνουμε ότι γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτάχυνση των διαδικασιών.
Στους αυτοκινητοδρόμους Πάτρα-Πύργος και Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), βρισκόμαστε εντός των χρονοδιαγραμμάτων, με τα έργα να αναμένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι και τον χειμώνα του 2025, αντίστοιχα.