Όσοι γνωρίζουν τον Βασίλη Οικονόμου θα σας πουν ότι πρόκειται για έναν πειθαρχημένο, πράο, πιστό στις αρχές και τις αξίες του άνθρωπο, μια ήρεμη δύναμη της Νέας Δημοκρατίας ο οποίος και μέσα στη Βουλή και στην Ανατολική Αττική και όπου έχει κληθεί να αγωνιστεί το έχει κάνει με όλη του την ψυχή.
Μετά από την επιτυχημένη του θητεία ως πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής ο Βασίλης Οικονόμου κλήθηκε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβει μια εξαιρετικά απαιτητική θέση στο υπουργικό σχήμα, αυτή του υφυπουργού Μεταφορών. Η καθημερινή επαφή των πολιτών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς καθιστούν την σχέση της κυβέρνησης με τον συγκεκριμένο κλάδο της δημόσιας ζωής εξαιρετικά νευραλγική καθώς οποιαδήποτε αρρυθμία έχει απευθείας αντίκτυπο στην κυβερνητική εικόνα.
Ο νέος υφυπουργός Μεταφορών από την πρώτη κιόλας ημέρα του στο υπουργείο έδωσε δείγμα γραφής καθώς πριν καλά καλά ορκιστεί ήταν στους δρόμους και τα αμαξοστάσια πραγματοποιώντας αυτοψίες.
Η δουλειά όμως δεν σταματάει εκεί καθώς το σχέδιο αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών περιλαμβάνει τα εξής:
1.Το σύνολο των 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων ήδη κυκλοφορεί στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, από τα μέσα Ιουνίου,
2.Έως τα μέσα του 2025, θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας επιπλέον 300 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου.
3.Είναι ήδη σε διαβούλευση ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων βραδείας και ταχείας φόρτισης για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων είναι και τα 200 τρόλεϊ για την περιοχή Αθηνών.
4.Μέσα στο 2025, θα δημοσιευθεί διαγωνισμός για προμήθεια 50-100 λεωφορείων κυψελών υδρογόνου.
5. Προχωρούν οι διαγωνισμοί για την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ. Ήδη είναι σε λειτουργία, το αμαξοστάσιο Κορωπίου και θα τεθούν σε λειτουργία τα καινούργια λεωφορεία στους δρόμους της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής, 170 και 41 αντίστοιχα.
6.Δρομολογούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 300 και 164 μισθώσεις λεωφορείων αντίστοιχα.
7.Υπεγράφη Υπουργική Απόφαση, με την οποία τροποποιήθηκε ο Κανονισμός για τα Δικαιώματα Επιβατών στα οδικά μέσα δημόσιας μεταφοράς και στα μέσα σταθερής τροχιάς.
8. Αυξήθηκαν τα πρόστιμα και οι αποζημιώσεις για την ανεμπόδιστη μεταφορά ΑμεΑ, ώστε να προστατευθεί αποτελεσματικότερα το δικαίωμα αυτών των πολιτών στη μετακίνηση.
9. Συγκροτήθηκε η Επιτροπή για ΑμέΑ στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη μελέτη των αναγκαίων επιπλέον μέτρων, ώστε να διασφαλιστεί η καθολική πρόσβαση των ΑμεΑ στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
10.Ξεκίνησε η λειτουργία της πιλοτικής εφαρμογής του συστήματος ανέπαφων πληρωμών με τραπεζική κάρτα, smartphone ή smartwatch στα λεωφορεία των γραμμών Express του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
11. Υλοποιούνται προγράμματα εκσυγχρονισμού των συστημάτων διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, επικοινωνιών, πλοήγησης και επιτήρησης.
12.Ολοκληρώνεται, εντός του 2024, το πρόγραμμα πιστοποίησης των αεροδρομίων κατά EASA, με συστηματική αναβάθμιση των υποδομών.
13.Διασφαλίζεται επαρκής ετήσια ροή νεοεισερχομένων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας.
14.Αναδιοργανώνεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σε ένα αποτελεσματικό και λιτό διοικητικό μοντέλο.
15.Προωθείται ο Εθνικός Κανονισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας.
16.Εγκρίθηκε ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ)
17.Επιταχύνεται η λειτουργία της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, η οποία επεξεργάστηκε το νέο πλαίσιο κυβερνητικής πολιτικής για την Οδική Ασφάλεια το οποίο και θα υλοποιήσει η Εκτελεστική Επιτροπή που ήδη συνεδρίασε στις 24 Ιουλίου το 202. (Συνεδρίαση 18/7/24)
18. Ενισχύεται η ηλεκτροκίνηση καθώς από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο έχει καταβάλει επιδοτήσεις συνολικού ποσού περίπου 35,2 εκατ. ευρώ σε 10.000 δικαιούχους., ενώ τέθηκε σε εφαρμογή το Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ»
19. Δόθηκε παράταση και υπήρξε εξέλιξη στην συμμετοχή των Δήμων στο πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» έτσι ώστε να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση με νέους φορτιστές ανά Δήμο.
20. Πραγματοποιείται, μέσω του gov.gr, η έκδοση και διακίνηση του πιστοποιητικού ταξινόμησης οχημάτων για τη χορήγηση άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας.
Παράλληλα, στο μείζον ζήτημα που είναι η αναβάθμιση του σιδηροδρόμου ελήφθησαν μέτρα αποκατάστασης εξοπλισμού στο δίκτυο του ΟΣΕ:
-Αποκατάσταση φωτισμού, πυρόσβεσης και πεδιομέτρησης του GSM-R σε όλες τις σήραγγες του άξονα Κόρινθος – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας.
-Αποκατάσταση και ενίσχυση της ραδιοεπικοινωνίας με VHF σε όλο το μήκος του παραπάνω άξονα.
-Λειτουργία των συστημάτων συναγερμού και εγκατάσταση νέου κλειστού κυκλώματος καμερών στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών.
-Πλήρης λειτουργία των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) Κορίνθου, Αχαρνών (ΣΚΑ), Λιανοκλαδίου και Θεσσαλονίκης, και η ολοκλήρωση αυτού της Λάρισας.
-Αποκατάσταση της λειτουργίας του SCADA των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών.
Ταυτόχρονα Βρίσκονται σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για τη συντήρηση υποδομών, που αφορούν:
-Την υποδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
-Τη συμπλήρωση της νέας εγκατάστασης GSM-R σε τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα Ροδοδάφνη – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, και στους κάθετους άξονες Λάρισα – Βόλος και Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα.
-Την έκτακτη – και για πρώτη φορά – χρηματοδότηση, ύψους 25 εκατ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό των Αυτόματων Συστημάτων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ).
-Ενισχύθηκε η ετήσια χρηματοδότηση του ΟΣΕ, από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ, με σκοπό την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και των έργων συντήρησης.
-Ξεκινάει η κατασκευή του νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού στο Κρυονέρι, Αττικής.
-Ξεκινάει η αναμόρφωση και επισκευή των σιδηροδρομικών σταθμών Αχαρνών, Δεκελείας και Αγίου Στεφάνου.
-Δημιουργείται ένας νέος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ (διαχείριση τροχαίου υλικού).
-Το υπουργείο μεταφορών δίνει λύση στο θέμα για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων έτσι ώστε να αναπτυχθούν πλέον τα υδροπλάνα.
-Προχωράμε το μεγάλο έργο της δημιουργίας του πάρκου Logistics στην Φυλή, ένα έργο πνοής για την Ελλάδα που θα αναβαθμίσει τον τομέα των Logistics στη χώρα.
Καθημερινές αυτοψίες στα ΜΜΜ
Παράλληλα, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, βρίσκεται συνεχώς στους δρόμους επιθεωρώντας κεντρικές εγκαταστάσεις των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, αμαξοστάσια λεωφορείων, Σταθμούς Φόρτισης Ηλεκτρικών Λεωφορείων, Σιδηροδρομικούς Σταθμούς, εγκαταστάσεις του Μετρό και αμαξοστάσια της Γραμμής 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) ενώ δεν διστάζει να μετακινηθεί με το λεωφορείο, το Μετρό ή το Τρένο έτσι ώστε να μπορεί να διαπιστώσει τα προβλήματα των πολιτών αλλά και των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από πρώτο χέρι.
Ο ίδιος δηλώνει ότι «Το μήνυμα που θέλω να μεταφέρω είναι το εξής: Η δημόσια συγκοινωνία για εμάς έχει πάντα στο επίκεντρο τον εργαζόμενο και τον πολίτη. Προτεραιότητά μας είναι η καθημερινότητα του πολίτη και η παροχή ποιοτικής δημόσιας συγκοινωνίας. Στόχος μας είναι να αλλάξουμε όλα τα λεωφορεία μέχρι το 2027, με ένα μεγάλο πρόγραμμα ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ανανεώνοντας τον στόλο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αυτό θα προσφέρει δημόσια συγκοινωνία υψηλού επιπέδου, την οποία αξίζει ο πολίτης. Η λειτουργία των λεωφορείων ξεκινά από τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτά. Είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε την προσπάθειά τους, να προχωρήσουμε μαζί και να τους προσφέρουμε όλα όσα χρειάζονται για να επιτελέσουν το έργο τους με επιτυχία».
Η λύση στο αδιέξοδο χιλιάδων ιδιοκτητών σκαφών
Παράλληλα, ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμους με καίρια παρέμβαση έδωσε λύση σε ένα θέμα που είχε δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στους ιδιοκτήτες σκαφών και είχε οδηγήσει πολλούς ανθρώπους στα χέρια επιτήδειων που παρέμβαιναν τον νόμο και εξέδιδαν πινακίδες με ύποπτες διαδικασίες, φυσικά με το αζημίωτο.
Με σχετική τροπολογία, η οποία ψηφίστηκε στη Βουλή, τροποποιείται το άρθρο 69 του νόμου 5108/2024, που αφορά ρυθμίσεις για την έκδοση στοιχείων κυκλοφορίας για χρήση οχημάτων κατηγορίας Ο1 και Ο2 (ρυμουλκούμενα – τρέιλερ), συμπεριλαμβανομένων και των ειδικής χρήσεως – ειδικού σκοπού μη μεταφοράς εμπορευμάτων.
Η νέα νομοθετική διάταξη παρατείνει έως το τέλος του 2024 τη ρύθμιση που παρέχει την δυνατότητα στους ιδιοκτήτες ρυμουλκούμενων – τρέιλερ, που είχαν παλαιότερα τεθεί νόμιμα σε κυκλοφορία με Ειδικά Σημειώματα Ρυμούλκησης (Ε.Σ.Ρ.) και δεν είχαν εκδώσει στοιχεία να εκδώσουν στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες), κατόπιν καταβολής παραβόλου, ύψους 200 ευρώ.
Επιπλέον, στη νέα ρύθμιση υπάρχουν προβλέψεις για τα οχήματα Ο1 και Ο2, που δεν διαθέτουν αυτή την στιγμή Ε.Σ.Ρ. και ήταν στην κατοχή των ιδιοκτητών τους πριν από τις 30/6/2022. Συγκεκριμένα παρέχεται στους ιδιοκτήτες τους, η δυνατότητα να εκδώσουν άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας, κάτω από ένα συγκεκριμένο πλέγμα ενεργειών και τεχνικών πιστοποιήσεων. Το ίδιο προβλέπεται και για τα οχήματα κατηγορίας Ο1 και Ο2 ειδικής χρήσης – ειδικού σκοπού μεταφοράς εμπορευμάτων, τα οποία ήταν στην κατοχή των ιδιοκτητών τους πριν από τις 18/6/2015.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τη νέα νομοθετική διάταξη αντιμετώπισε ολιστικά το ζήτημα των οχημάτων κατηγορίας Ο1 και Ο2 (ρυμουλκούμενα – τρέιλερ), συμπεριλαμβανομένων και των ειδικής χρήσεως -ειδικού σκοπού μη μεταφοράς εμπορευμάτων, που αφορά χιλιάδες πολίτες, ενώ με σκοπό την διευκόλυνση και απρόσκοπτη διεκπεραίωση των εργασιών παρατείνει την διαδικασία έως το τέλος του 2024.
Με αυτό τον τρόπο οι ιδιοκτήτες σκαφών που μέσα στο καλοκαίρι εγκλωβίστηκαν από το αιφνίδιο κλείσιμο της πλατφόρμας έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν πινακίδες χωρίς να κινδυνεύουν να φάνε πρόστιμο αλλά και χωρίς να κινούνται παράνομα στους δρόμους. Παράλληλα, δεν θα αναγκάζονται να προσφεύγουν σε επιτήδειους και αδιαφανείς διαδικασίες, ενώ το κράτος θα επωφεληθεί οικονομικά καθώς ο υφυπουργός αντιμετώπισε το ζήτημα αποτελεσματικά.
BOX: Περί εισιτηριοδιαφυγής
Η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την αποτελεσματικότητα των Δημόσιων Συγκοινωνιών και την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος. Με πρωτοβουλία του υφυπουργού Μεταφορών, βρισκόμαστε πλέον στο στάδιο ουσιαστικών αλλαγών για μία καλύτερη καθημερινότητα του πολίτη, αλλά και την δημιουργία ενός φιλικότερου και αποδοτικότερου περιβάλλοντος για όλους. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη αυξηθεί ο αριθμός των ελεγκτών της Ο.ΣΥ. (από 30 σε 130). Από τον Σεπτέμβρη θα υπάρξουν πιλοτικά δρομολόγια όπου η είσοδος των επιβατών θα γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα των λεωφορείων, έτσι ώστε να υπάρχει έλεγχος για την μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.
Ο στόχος του Υπουργείου μεταφορών είναι κάθε μήνα να υπάρχει όσο μεγαλύτερη εισπραξιμότητα από τους ελέγχους και παράλληλα να εκδίδονται ανακοινώσεις που θα αναφέρουν πως θα αξιοποιηθούν τα χρήματα αυτά για τη βελτίωση της Δημόσιας Συγκοινωνίας. «Όσο μειώνεται η εισιτηριοδιαφυγή, τόσο θα αυξάνεται η ελκυστικότητα των Δημόσιων συγκοινωνιών και θα βελτιώνονται οι μετακινήσεις» όπως έχει δηλώσει ο κύριος Οικονόμου.