Είναι γνωστό πως η Οδική Ασφάλεια βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του Υπουργείο. Ποιες ενέργειες έχουν ολοκληρωθεί και ποια είναι τα επόμενα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση;
Ένα από τα πολύ βασικά στοιχεία του νέου Κ.Ο.Κ. είναι η προστασία των μοτοσικλετιστών καθώς επιδιώκουμε την μεγαλύτερη ασφάλεια των αναβατών με την, καθολική χρήση του κράνους. Το κράνος αποτελεί βασικό μέσο προστασίας, και η χρήση του για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτη. Η ασφάλεια του μοτοσικλετιστή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη χρήση κράνους, και αυτό δεν πρόκειται απλώς για έναν νομικό κανόνα, αλλά για έναν κανόνα ζωής. Η εικόνα του μοτοσικλετιστή που κυκλοφορεί χωρίς κράνος, πολλές φορές μεταφέροντας ένα παιδί, είναι απαράδεκτη, δίνει λάθος παράδειγμα στις επόμενες γενιές και θα εκλείψει από τους ελληνικούς δρόμους. Παράλληλα, προχωράμε στη μείωση της ταχύτητας στον αστικό ιστό. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ταχύτητα πρέπει να μειωθεί, καθώς τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Προσοχή όμως, μιλάμε για το όριο ταχύτητας εντός αστικού ιστού και όχι σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας ή αυτοκινητόδρομους.
Οι αστικές συγκοινωνίες είναι ένα μείζον ζήτημα για όσους χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πολλά προβλήματα που σχετίζονται κυρίως με την παλαιότητα των οχημάτων δυσκολεύον τις καθημερινές μετακινήσεις. Το Υπουργείο προμηθεύτηκε και διέθεσε και νέα οχήματα. Τι άλλο πρέπει να γίνει;
Kυκλοφορούν τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Στην Ανατολική Αττική, ήδη 50 νέα λεωφορεία, εξυπηρετούν τα δύσκολα περιαστικά δρομολόγια για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών μας.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου, έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο σχέδιο που περιλαμβάνει την προμήθεια 1.500 νέων λεωφορείων έως το τέλος του 2027, με σημαντικό ποσοστό αυτών να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά. Μέχρι το καλοκαίρι του 2025, 950 νέα λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Αττικής, που θα συμβάλουν στην ανανέωση των γερασμένων οχημάτων και στη μείωση των εκπομπών ρύπων. Ο στόχος μας λοιπόν είναι διπλός: αφενός να προχωρήσουμε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων με σύγχρονα λεωφορεία, τα οποία έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, διαθέτουν επαρκή κλιματισμό, διαθέτουν πλήρη προβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Και νομίζω ότι οι πολίτες οι οποίοι ήδη έχουν μπει σε αυτά τα λεωφορεία διαπιστώνουν την πολύ μεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της μετακίνησής τους. Σκοπός μας, όμως, δεν είναι μόνο να αντικαταστήσουμε τον στόλο των λεωφορείων αλλά και να αυξήσουμε τη συχνότητα των δρομολογίων, γι’αυτό θα βάλουμε και νυχτερινά λεωφορεία και θα επεκτείνουμε τον χρόνο λειτουργίας του Μετρό το βράδυ της Παρασκευής και του Σαββάτου, για να διευκολύνουμε τα παιδιά μας να πηγαίνουν στην διασκέδασή τους με ασφάλεια, με απώτερο σκοπό να βελτιώσουμε συνολικά την ποιότητα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Αυτή η διαδικασία είναι δυναμική και όχι στατική. Θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις στη δημόσια συγκοινωνία, μια τεράστια επένδυση, 2 δισεκατομμυρίων που γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά τις τελευταίες δύο-τρεις δεκαετίες καθώς ποτέ άλλοτε δεν έχει επενδύσει το κράτος τόσα χρήματα για τη δημόσια συγκοινωνία και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη στις μετακινήσεις.
Ο νέος Κ.Ο.Κ., ο οποίος έχει να αναθεωρηθεί, στο σύνολο του, 16 ολόκληρα χρόνια, αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το προσεχές διάστημα. Ακούσαμε τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, να αναφέρει σημαντικές αλλαγές με αυστηροποίηση των ποινών στους απείθαρχους. Ποια είναι η καινοτομία των νέων άρθρων του Κ.Ο.Κ.;
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρά πρόστιμα για την αντικοινωνική συμπεριφορά και την υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά, όπως επίσης και σοβαρές τιμωρίες για την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, την μη χρήση κράνους, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τη μη χρήση ζώνης και τη χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης δίχως χρήση Bluetooth. Παράλληλα, ο νέος ΚΟΚ θεσπίζει νέα προτεραιότητα στα φανάρια, καθώς επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να περιμένουν το πράσινο (για λόγους ασφαλείας, αλλά και διευκόλυνσης της κίνησης), ενώ επιτρέπεται υπό όρους η διήθηση και όχι οι «σφήνες» όπως κάποιοι αναφέρουν λανθασμένα. Τα δίκυκλα θα μπορούν πλέον νόμιμα να περνούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα όταν αυτά είναι σταματημένα, υπό τον όρο όμως ότι δεν θα παραβιάζουν το όριο ταχύτητας. Παράλληλα, οι παραβάσεις θα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητά τους, και οι ποινές θα είναι αυστηρότατες σε περίπτωση υποτροπής.
Φέτος καταγράφηκε ακόμη μία χρονιά ρεκόρ στη διακίνηση των επιβατών στα αεροδρόμια της χώρας. Το ερώτημα είναι, όμως, αν οι υποδομές μας αντέχουν τόσο μεγάλο όγκο επισκεπτών. Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» για παράδειγμα δύναται να ανταπεξέλθει στην ολοένα αυξανόμενη διακίνηση των επιβατών;
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποτελεί τον κύριο κόμβο σύνδεσης της Ελλάδας με τον υπόλοιπο κόσμο, χάρη στις σύγχρονες υποδομές, τις εξελιγμένες υπηρεσίες, την καινοτομία, τα αυστηρά πρότυπα ασφάλειας και την εξαιρετική εξυπηρέτηση τόσο των επιβατών όσο και των αεροπορικών εταιρειών. Μέσα στο 2023, μετακινήθηκαν περισσότεροι από 28 εκατομμύρια επιβάτες, επιτυγχάνοντας αύξηση κατά 10% σε σχέση με το 2019. Ο αριθμός των πτήσεων, κατά το περασμένο έτος, ξεπέρασε τις 240.000, αυξημένος κατά 7% σε σχέση με το 2019, συνδέοντας την Αθήνα με περισσότερες από 155 πόλεις – προορισμούς σε 55 χώρες, σε συνεργασία με περισσότερους από 65 αερομεταφορείς. Μάλιστα, το Αεροδρόμιο, τα τελευταία 5 έτη, έχει προσθέσει 69 νέους προορισμούς στο δίκτυό του και έχει αναπτύξει συνεργασίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες. Αυτή η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και φέτος. Όπως, είναι φυσικό, συνεχίζονται οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του αερολιμένα, ώστε να αυξηθεί η ικανότητα του αεροδρομίου να φιλοξενεί περισσότερα αεροσκάφη και επιβάτες, με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών σε 50 εκατομμύρια επιβάτες – ετησίως – έως το 2046. Και αυτό γιατί η ισχυροποίηση και η εξωστρέφεια της πατρίδας μας δημιουργούν την ανάγκη για σύγχρονες, βιώσιμες και πιο ανθεκτικές υποδομές και μεταφορές. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε, με σχέδιο και μεθοδικότητα, συλλογικά και συνεκτικά.