1.Δεν μπορώ παρά να ξεκινήσω με το θέμα που ιεραρχείται πιο ψηλά στην επικαιρότητα εδώ και μήνες. Έχουν δίκιο οι πολίτες να ανησυχούν για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου;

Δίνουμε καθημερινά έναν πολυεπίπεδο αγώνα, εδώ στο υπουργείο Μεταφορών, στον ΟΣΕ και στην Hellenic Train, να έχουμε έναν σιδηρόδρομο που να τον χαρακτηρίζει η ασφάλεια και να τον αναπτύξουμε ώστε να είναι ισάξιος των ευρωπαϊκών δεδομένων. Γι’ αυτό άλλωστε στη Βουλή των Ελλήνων προχθές, ανακοινώσαμε ένα γενναίο πρόγραμμα στήριξης του σιδηροδρόμου με πόρους ύψους 1,2 δισ. ευρώ με 18 μεγάλα έργα που διαμορφώνουν έναν ασφαλή σιδηρόδρομο. Αναμορφώνουν το υφιστάμενο δίκτυο και επεμβαίνουν όπου υπάρχει πρόβλημα, ειδικά στη Θεσσαλία μετά την κακοκαιρία «Daniel». Εκτιμάμε ότι μετά από την υλοποίηση αυτών των έργων, σε έναν ορίζοντα τριετίας, θα έχουμε έναν σιδηρόδρομο υψηλότατου επιπέδου. Σήμερα, θέλω να το υπογραμμίσω αυτό, ο σιδηρόδρομος είναι ασφαλής, οι πολίτες μπορούν να τον χρησιμοποιούν χωρίς κανένα δισταγμό. Παρουσιάζονται προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε και τα επιλύουμε έγκαιρα. Δεν πρέπει όμως αυτά τα προβλήματα να γίνονται αφορμή για να ακυρώσουμε τον σιδηρόδρομο.

2.Όλοι υποδέχτηκαν με ικανοποίηση την παραλαβή νέων λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες. Σε τι ποσοστό ανανεώθηκε ο στόλος της ΟΣΥ; Υπάρχει πρόγραμμα και για πύκνωση των δρομολογίων;

Στην Ανατολική Αττική ήδη κινούνται 70 νέα λεωφορεία. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε επιπλέον 100 νέα οχήματα στην ίδια περιοχή και άλλα 41 στη Δυτική Αττική. Το σύνολο των νέων λεωφορείων λοιπόν που κινούνται στον περιαστικό άξονα, στα δρομολόγια δηλαδή εκτός του κέντρου, θα είναι στο σύνολό τους νέα λεωφορεία. Έχουμε δρομολογήσει επίσης 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας και άλλα 110 στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε θέσει χρονοδιαγράμματα για την ανανέωση του στόλου και στόχος είναι μέχρι το καλοκαίρι του 2025 να έχουμε 950 καινούργια λεωφορεία και μέχρι το 2027 να είναι απόλυτα ανανεωμένος ο στόλος με 1.500 νέα οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι ένα τεράστιο στοίχημα, μια επένδυση ύψους 2 δισ. ευρώ που για πρώτη φορά αυτή η κυβέρνηση υλοποιεί, γιατί πιστεύει στη δημόσια συγκοινωνία, πιστεύει στην αναβαθμισμένη ποιότητα των υπηρεσιών και στόχος είναι να βελτιωθεί η καθημερινότητα του πολίτη. Αυτό υπηρετούμε με συνέπεια και χωρίς παρεκκλίσεις.

Τώρα ως προς τη συχνότητα των δρομολογίων, βρισκόμαστε στη φάση του στρατηγικού ανασχεδιασμού του νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη της Αττικής. Στο πλαίσιο αυτό, στις 15 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί μια σημαντική ημερίδα στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, με τη συμμετοχή όλων των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των φορέων που υλοποιούν συγκοινωνιακό έργο. Η τελική του μορφή, θα είναι έτοιμη τον Μάιο του 2025. Ο σχεδιασμός αυτός θα εξασφαλίζει καλύτερες συγκοινωνίες, στη συχνότητα που πρέπει και με τη λογική της διασύνδεσης όλων των μέσων. Στόχος είναι το καλύτερο συγκοινωνιακό αποτέλεσμα. Να σας πω επίσης ότι επεκτείνουμε το ωράριο των δρομολογίων τις ημέρες Παρασκευή και Σάββατο κατά τις νυχτερινές ώρες, στο μετρό και το τραμ και στα λεωφορεία. Η προσέγγισή μας είναι να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες των ανθρώπων, να διευκολύνουμε τα παιδιά μας να πηγαίνουν στην διασκέδασή τους με ασφάλεια, με απώτερο σκοπό να βελτιώσουμε συνολικά την ποιότητα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Θέλω επίσης να υπογραμμίσω ότι δεν αγοράζουμε μόνο νέα λεωφορεία. Πρόσφατα ανατάξαμε 10 παλιά λεωφορεία με καινούρια ανταλλακτικά που βρίσκονταν για χρόνια εκτός λειτουργίας στην Αθήνα και προγραμματίζουμε την ανάταξη άλλων 10 στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για επισκευή με δικούς μας πόρους και μέσα από τα τεχνικά κλιμάκια του ΟΣΥ, κάτι που αποδεικνύει ότι έχουμε επάρκεια σε τεχνολογικό επίπεδο. Σεβόμαστε και αξιοποιούμε τη δημόσια περιουσία.

3.Πολλές στάσεις λεωφορείων θεωρώ ότι παραβιάζουν στοιχειώδεις αρχές προσβασιμότητας. Κλείνουν τα πεζοδρόμια και δεν αφήνουν περιθώρια κίνησης σε πεζούς, πόσω μάλλον σε αμαξίδια, προκειμένου να τοποθετούνται διαφημιστικά πλαίσια κάθετα προς τον δρόμο. Ποιος ευθύνεται γι’ αυτό;

Η προσβασιμότητα για εμάς είναι κορυφαίο ζήτημα που δεν αφορά μόνο στα άτομα με αναπηρίες, αλλά και σε όλους τους πολίτες, ηλικιωμένους, νέους γονείς και όχι μόνο. Είναι δύο τα ζητήματα, η προσβασιμότητα στις ίδιες τις στάσεις και η προσβασιμότητα των μέσων συγκοινωνίας, η πρόσβαση δηλαδή από τη στάση στο λεωφορείο. Αυτή τη στιγμή εξασφαλίζουμε ότι όλα τα λεωφορεία θα είναι προσβάσιμα. Θα αντικατασταθούν τα 400 λεωφορεία που δεν έχουν ράμπες. Θα τοποθετηθούν επίσης ράμπες και σε 200 τρόλεϊ. Μαζί με τον ΟΑΣΑ κάνουμε έναν σχεδιασμό για να καταστήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες στάσεις προσβάσιμες. Εδώ χρειάζεται συνεργασία με τους δήμους. Εμείς έχουμε ένα πρότυπο στάσης που ανανεώσαμε πρόσφατα και το δίνουμε στους Δήμους ώστε να το ακολουθούν κατασκευαστικά.

4.Αναμένουμε σύντομα τις λεπτομέρειες του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ποια είναι η φιλοσοφία του;

Ο νέος Κώδικας έρχεται μετά από πολλά χρόνια να επικαιροποιήσει τα δεδομένα της κινητικότητας. Έχουν αλλάξει πολλά δεδομένα από το 2007, όπως για παράδειγμα η σημασία και χρήση του κινητού τηλεφώνου στη ζωή μας. Επίσης, η εξάπλωση της μικροκινητικότητας θέτει νέες προκλήσεις. Θέλουμε να αφήσουμε χώρο στη μικροκινητικότητα και για να λειτουργήσει η νέα αυτή η αντίληψη, εκτός από το κράνος, απαιτείται και κίνηση στον δρόμο με χαμηλές ταχύτητες. Μειώνουμε λοιπόν το όριο ταχύτητας από τα 50 χλμ. την ώρα στα 30 χλμ. την ώρα μέσα στις πόλεις για να έχουμε ασφάλεια στις μετακινήσεις και να αφεθεί χώρος για το ηλεκτρικό πατίνι, στο ποδήλατο, στη μηχανή και στον πεζό. Η μείωση των ορίων ταχύτητας είναι μια διεθνής τάση και σηματοδοτεί τη βούλησή μας να γίνουν πιο ανθρώπινες οι πόλεις και να μειωθούν τα ατυχήματα. Επίσης, υπεύθυνος για τις παραβάσεις πλέον γίνεται ο οδηγός και όχι το αυτοκίνητο. Επιπλέον, υποστηρίζουμε και κατοχυρώνουμε την κίνηση των δικύκλων και των μηχανών. Για το λόγο αυτό θα επιτρέπονται πλέον οι διηθήσεις, η κίνηση δηλαδή των δικύκλων παράλληλα με τα αυτοκίνητα όταν είναι σταματημένα ή κινούνται με ελάχιστη ταχύτητα. Όμως θα είμαστε πολύ αυστηροί για όποιον δεν φοράει κράνος. Επίσης θεσπίζονται τρεις κατηγορίες ποινών ανάλογα με την αυστηρότητά τους, καθώς και η αντικοινωνική συμπεριφορά και η υποτροπιάζουσα παραβατικότητα.

5.Γνωρίζετε καλά το διαχρονικό θέμα των αυτοσχέδιων αγώνων στην περιοχή μας, τα Λιμανάκια. Είναι κάτι που σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε;

Αυτό που γίνεται στη Βάρκιζα, οι αυτοσχέδιοι αγώνες, θεωρούμε ότι συγκαταλέγεται στις πολύ βαριές περιπτώσεις αποκλίνουσας συμπεριφοράς και κακής νοοτροπίας. Ο Κώδικας θα είναι πολύ αυστηρός για όσους συμμετέχουν σε τέτοιου είδους αγώνες. Θα εγκαταστήσουμε ένα νέο σύστημα καμερών και οι κλήσεις θα είναι στο εξής ψηφιακές και θα πηγαίνουν απευθείας στον παραβάτη, μέσα από το κινητό του τηλέφωνο. Οι κάμερες θα τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα σημεία που είναι επικίνδυνα. Στα σημεία των αυτοσχέδιων αγώνων οπωσδήποτε θα μπουν κάμερες. Πρέπει να περιφρουρήσουμε το χώρο και πλέον δεν θα περιμένουν να εμφανιστεί η Τροχαία για να διαλυθούν. Δεν θα μπορεί να ξεφύγει κάποιος, ο χώρος θα εποπτεύεται. Στην παραλιακή της Βάρκιζας λοιπόν θα συνιστούσα στο εξής μόνο μία χαλαρή βόλτα. Το όριο των κεντρικών οδικών αξόνων, όπως η παραλιακή, θα είναι τα 50 χλμ. την ώρα. Θα είμαστε πολύ αυστηροί με όποιον νομίζει ότι μπορεί να θέτει σε κίνδυνο τη ζωή του και πολύ περισσότερο τη ζωή των υπολοίπων.

6.Ζούμε στην περιοχή μας και παντού την εξάπλωση των μέσων μικροκινητικότητας, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια. Πώς θα διασφαλίσει η πολιτεία την ομαλή τους ένταξη στο σύστημα των μετακινήσεων;

Θέλουμε οι μικρές ηλικίες να χρησιμοποιούν αυτά τα νέα μέσα και είμαστε υπέρ της μικροκινητικότητας η οποία θα υπόκειται φυσικά σε κανόνες. Εμείς θέτουμε τώρα το πλαίσιο των κυρώσεων. Συντάσσουμε σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας σε συνεργασία με τους δήμους για ανθρώπινες πόλεις. Θέλουμε δρόμους στους οποίους να μπορεί να κινείται το ποδήλατο και το πατίνι. Φυσικά, δεν γίνεται το πατίνι να κινείται σε κεντρικούς οδικούς άξονες, όπου οι ταχύτητες είναι αυξημένες, οι χρήστες πάντα με κράνος θα το έχουν για τις γειτονιές ή για ειδικές διαδρομές, όπως ο νέος αστικός περίπατος που φτιάχνεται τώρα, μια πολύ όμορφη ζώνη της αθηναϊκής ριβιέρας που θα ξεκινάει από το Φάληρο και θα φτάνει στη Βούλα. Υπάρχει κατηγορία προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων που κινούνται μέχρι 8 χλμ. την ώρα, άλλα που κινούνται μέχρι 25 χλμ. την ώρα και βέβαια κάποια άλλα «τούρμπο» που αναπτύσσουν απαγορευτικές ταχύτητες. Με τους «τούρμπο» θα είμαστε απέναντι.

7.Ο δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης διαθέτει λεωφορεία δημοτικής συγκοινωνίας, στα οποία όμως δεν επιτρέπεται να προσεγγίσουν τον σταθμό μετρό του Ελληνικού, όπως ζητάει επίμονα η τοπική κοινωνία. Για ποιο λόγο γίνεται αυτό;

Στο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής που όπως είπα θα παρουσιάσουμε σε λίγες εβδομάδες, έχουμε τους κεντρικούς άξονες για τη σύνδεση των 66 Δήμων της Αττικής και των μέσων της δημόσιας συγκοινωνίας με την ανταπόκριση τους και την διαδραστικότητά τους. Μέσα στις γειτονιές θέλουμε τα συστήματα δημοτικής συγκοινωνίας που θα αναπτυχθούν και θα έχουν ανταπόκριση με τα κεντρικά μέσα. Θέλουμε να έχουμε παντού αποτελεσματική συγκοινωνία.

8.Σας προβληματίζει το πώς θα διαμορφωθεί η κυκλοφορία και η συγκοινωνία στους κεντρικούς οδικούς άξονες μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης στο Ελληνικό;

Ο συγκοινωνιακός χάρτης που εξετάζουμε έχει έναν ορίζοντα 15-20 ετών. Να είστε σίγουρος ότι θα προβλέπει και τη μητροπολιτική λειτουργία του Ελληνικού, ως ένα ιδιαίτερο σύστημα στη νότια Αθήνα. Δεν ανησυχούμε με τα δεδομένα που έχουμε. Η επιστήμη έχει απαντήσεις και οι ειδικοί έχουν επεξεργαστεί λύσεις.