Με βάση τις τελευταίες δημοσκοπήσεις η ΝΔ δείχνει να ανακάμπτει. Ωστόσο απέχει πολύ ακόμα από την πιθανότητα αυτοδυναμίας. Σε περίπτωση που η ΝΔ δεν καταφέρει να εκλεγεί αυτοδύναμη θα επιδιώξει δεύτερες ή τρίτες κάλπες ή θα αναζητήσει κυβερνητικό εταίρο;

Ζούμε σε μια εποχή όπου οι λαϊκιστές αμφισβητούν τις ικανότητες των πιο παραδοσιακών κομμάτων. Στην Ελλάδα αψηφήσαμε αυτό το αφήγημα, διότι το 2023 αυξήσαμε το ποσοστό μας δύο φορές, σε διπλές εκλογές, ουσιαστικά πείθοντας τον ελληνικό λαό ότι μπορούμε να του προσφέρουμε ένα καλύτερο μέλλον. Οι ανοδικές δημοσκοπήσεις δείχνουν την προσήλωση της Νέας Δημοκρατίας στον πολιτικό της στόχο, που δεν είναι άλλος από την αυτοδυναμία. Βρισκόμαστε όμως πολύ μακριά από τις εκλογές και η όποια συζήτηση περί αυτοδυναμίας ή συνεργασιών δεν είναι ρεαλιστική. Αυτό που είναι όμως ρεαλιστικό είναι η επόμενη ημέρα και η αντιμετώπιση της καθημερινότητας και των προβλημάτων των πολιτών.

Ποια κατά τη γνώμη σας είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει άμεσα η κυβέρνηση;

Το νούμερο ένα ζήτημα που εξακολουθεί να απασχολεί τους Έλληνες είναι η ακρίβεια και το διαθέσιμο εισόδημα. Ξέρουμε ότι πρέπει να βελτιώσουμε τη ζωή των πολιτών. Ξέρουμε ότι πρέπει να μειώσουμε περαιτέρω τους φόρους, να αυξήσουμε τους μισθούς, να δημιουργήσουμε περισσότερες θέσεις εργασίας. Αλλά πρέπει να το κάνουμε με βιώσιμο τρόπο. Δεν μπορούμε να το κάνουμε θέτοντας σε κίνδυνο όσα έχουμε πετύχει. Αυτές τις ημέρες η κυβέρνηση προχωρά άμεσα σε 3 νέες, νομοθετικές, πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Η πρώτη αφορά τις λαϊκές αγορές παραγωγών, που μπορεί πια να δημιουργούνται με πρωτοβουλίες των δημάρχων. Για να περιοριστεί το χάσμα των τιμών από το χωράφι στο ράφι. Είναι κάτι το οποίο το ακούμε δεκαετίες και που η κυβέρνηση μας επιχειρεί να το κάνει στην πράξη. Η δεύτερη είναι η υποχρεωτική σήμανση στα προϊόντα που βγαίνουν με μικρότερη συσκευασία. Και η τρίτη είναι ο εκσυγχρονισμός του ψηφιακού εργαλείου, του e-Καταναλωτής, που παρουσιάζει κάθε μέρα τις τιμές στα σούπερ μάρκετ. Επειδή είναι πολύ δύσχρηστο, είπαμε να αναβαθμιστεί και να έρχονται ειδοποιήσεις με προσφορές ή ακόμα παραπάνω να υπάρχει ένα app στο τηλέφωνο, έτσι ώστε ο καταναλωτής να διαμορφώνει ο ίδιος πακέτα αγορών και να τα παραγγέλνει κιόλας. Ο στόχος και η συνολική πολιτική μας είναι η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των πολιτών. Με αναπτυξιακό σχέδιο που να φτάνει στις τσέπες των ανθρώπων, με μειώσεις φόρων και με παρεμβάσεις στην αγορά ώστε να συγκρατείται το κόστος ζωής σε όλους τους τομείς.

Πιστεύετε πως ο χώρος της ευρύτερης Κεντροαριστεράς μπορεί να ανασυγκροτηθεί ως τις επόμενες εκλογές;

Προσωπικά δεν πιστεύω ότι ο χώρος αυτός μπορεί πλέον να ανασυγκροτηθεί καθώς υπάρχουν βασικά προβλήματα. Από τη μία υπάρχει τεράστιος κατακερματισμός αλλά και απαξίωση του χώρου, όπως και ουσιαστική απουσία επικοινωνίας μεταξύ των στελεχών. Από την άλλη υπάρχει μια ξεκάθαρη, ψηφοθηρική, στροφή προς τον λαϊκισμό που ευνοεί προφανώς το πιο ακραίο μέλος της «παρέας» και τέλος υπάρχει απουσία ηγετικής φυσιογνωμίας που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως καταλύτης. Τα δε σενάρια επιστροφής προσώπων από το παρελθόν είναι εξίσου αδιάφορα, καθώς μιλάμε για πρόσωπα που ήρθαν, είδαν και απέτυχαν (όπως έκρινε ο λαός) και απήλθαν.

Πιστεύετε πως υπάρχει χώρος δεξιότερα της ΝΔ, για τη δημιουργία ενός νέου κόμματος;

Πόσους ακροδεξιούς σχηματισμούς μπορεί να αντέξει η χώρα; Έχουμε ήδη «κάθε καρυδιάς καρύδι». Από ψεκασμένους, αντιεμβολιαστές, ξενοφοβικούς, μιλιταριστές, αντιευρωπαϊστες, φιλορώσους μέχρι την Πλεύση Ελευθερίας που ναι μεν προσδιορίζεται ως αριστερό κόμμα αλλά συναγωνίζεται στα ίσια τους ακροδεξιούς. Η Νέα Δημοκρατία δεν θέλησε ποτέ να ενσωματώσει ή να συνδιαλλαγεί με την ακροδεξιά, σε αντίθεση, για παράδειγμα, με τον ΣΥΡΙΖΑ του οποίου η κατάρρευση απελευθέρωσε αντισυστημικούς ψηφοφόρους που κατευθύνθηκαν σε αυτά τα κόμματα, καθώς εκεί δεν έχει αξία η πολιτική ταυτότητα. Η Νέα Δημοκρατία του μεταρρυθμιστή Κυριάκου Μητσοτάκη επέκτεινε την επιρροή της στο κέντρο, υιοθέτησε φιλελεύθερες αξίες και φιλελεύθερη ατζέντα και δεν μπορεί να συνομιλήσει με ανορθολογικά κοινά με αντιευρωπαϊκή  νοοτροπία και φοβικά σύνδρομα.

Πως κρίνετε την απόφαση να περάσει ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ;

Η κατάργηση και η μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ είναι μια απόφαση δραστική με στόχο να λυθεί αυτός ο «γόρδιος δεσμός», να μην υπάρχει κανένα έστω και μικρό παραθυράκι, καμία χαραμάδα, να συνεχιστούν τέτοια φαινόμενα ανομίας και κατάχρησης. Η Νέα Δημοκρατία κλείνει ένα κεφάλαιο του βαθέος και προβληματικού κράτους καθώς όλοι γνωρίζουμε ότι το πρόβλημα δεν είναι ούτε τωρινό, ούτε των τελευταίων ετών. Όμως, είναι τεράστια η υποκρισία της Αντιπολίτευσης, ειδικά όταν βλέπεις το ΠΑΣΟΚ να προσπαθεί να εμφανιστεί ως ένα αμέτοχο νεοϊδρυθέν κόμμα, ενώ έχει μεγάλη ιστορία στις αγροτικές επιδοτήσεις. Η δε κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ξεπερνά και τα όρια της υποκρισίας αφού πηγή του προβλήματος του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι η υπουργική απόφαση επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ, που έδινε τη δυνατότητα να χρηματοδοτούνται βοσκοτόπια χωρίς ζώα!

Η κυβέρνηση υπεραμύνεται πως εργάζεται για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όσοι κινούνται στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι το ζήτημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Όταν αναλάβατε το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο του Υφυπουργού μεταφορών πήρατε πρωτοβουλίες για αυτό το πρόβλημα;

Ειδικά στην Αττική, το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα για την καθημερινότητα των πολιτών, με υπέρογκο παραγωγικό, οικονομικό και ψυχοκοινωνικό κόστος. Εμείς κινηθήκαμε στους παρακάτω άξονες:

-Πιο πολλά και πιο συχνά δρομολόγια των ΜΜΕ τα οποία αναβαθμίζουν την δημόσια συγκοινωνία και ταυτόχρονα την εκσυγχρονίσαμε με 579 νέα λεωφορεία να κυκλοφορούν ήδη στους 9 μήνες ευθύνης μου.

-Με τη δημιουργία του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη που στόχευσε  στη δημιουργία ενός νέου συστήματος μεταφορών στην Αττική, που θα στηρίζεται στην διαδραστικότητα, την ανταπόκριση και την διαλειτουργικότητα των μέσων μεταφοράς, επικεντρωμένο στις Δημόσιες Συγκοινωνίες, με ορίζοντα και λύσεις για την επόμενη εικοσαετία

-Την επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε όλη την Αττική, έτσι ώστε να μην χρειάζεται ο πολίτης να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο του, αλλά να κινείται μέσω της δημόσιας συγκοινωνίας.

– Και με το σχέδιο αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας στον Κηφισό, ο οποίος αποτελεί έναν κομβικό δρόμο για την πρωτεύουσα. Καταρτίσαμε ένα πλάνο μεταφοράς των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον Βοτανικό στο πάρκο logistics στη Φυλή. Αυτή η μεταφορά θα γίνονταν τα επόμενα δύο χρόνια με επιχορήγηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα βοηθήσει άμεσα στο ζήτημα του κυκλοφοριακού. Από το έργο αυτό προβλέπαμε να μειωθεί σημαντικά η κίνηση των φορτηγών καθώς αυτά τα 4.000 – 5.000 φορτηγά που κάθε μέρα κινούνταν στον Κηφισό και ήταν υπεύθυνα για τον μεγαλύτερο όγκο της κίνησης θα πήγαιναν στο πάρκο logistics της Φυλής. Αυτό σε συνδυασμό με την μεταφορά του Σταθμού των ΚΤΕΛ από τον Κηφισό στον Ελαιώνα που σχεδιάζαμε, θα έδινε μια βαθιά ανάσα στην κυκλοφορία του Κηφισού.  

Πιο είναι το αποτύπωμα που αφήσατε στο υπουργείο Μεταφορών;

Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ολοκληρώσαμε την επεξεργασία του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έναν κανόνα ζωής για την οδική ασφάλεια που ήταν έτοιμος, αφού ολοκλήρωσε και τη δημόσια διαβούλευση  και  τις επόμενες ημέρες αναμένουμε την ψήφισή του στη Βουλή. Παράλληλα, προετοιμάσαμε το Ερανιστικό Νομοσχέδιο, το οποίο δίνει λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα πολλών κλάδων των μεταφορών, όπως είναι οι επαγγελματίες των ΤΑΞΙ, των ΚΤΕΛ, τα ηλεκτρικά συνεργεία, τα πρατήρια καυσίμων, την οδική βοήθεια, τα ιστορικά αυτοκίνητα, τα ΚΤΕΟ, τους Εισαγωγείς Αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, τις νομαρχιακές άδειες φορτηγών Δ.Χ και την αδειοδότηση των υδατοδρομίων, διαμορφώνοντας ένα νέο, σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τις μεταφορές. Αναμένουμε να έρθει και αυτό το νομοσχέδιο στη Βουλή.

Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι προσπάθειές μας για την ανασυγκρότηση του στόλου των λεωφορείων. Ήδη, 579 νέα λεωφορεία κυκλοφόρησαν στην Αττική και την Θεσσαλονίκη κατά την περίοδο της υφυπουργίας μου, ενώ οι συστηματικές μας παρεμβάσεις για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής έφεραν απτά αποτελέσματα, με αύξηση των εσόδων στα ταμεία των δημόσιων συγκοινωνιών κατά 9 εκατομμύρια ευρώ τους τέσσερις τελευταίους μήνες του 2024.

Παράλληλα Ιδρύσαμε τη Συγκοινωνιακή Αστυνομία, η οποία ήδη λειτουργεί με επιτυχία, (με συγκίνηση ακούω τα ρεπορτάζ των ειδήσεων για την επιτυχία του μέτρου με τους ένστολους να συνοδεύουν τα λεωφορεία και τον προαστιακό, συμβάλλοντας στην εξάλειψη της παραβατικότητας στα δρομολόγια της Δυτικής Αθήνας),   ενώ είναι σχεδόν έτοιμοι οι Νέοι Συγκοινωνιακοί Χάρτες για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη.

Προχωρήσαμε στην επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε τρεις δήμους της Αττικής και σε δύο δήμους της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, δρομολογήσαμε δύο μεγάλους διαγωνισμούς: έναν για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η πλήρης ανανέωση του στόλου των λεωφορείων μέχρι το 2027 και έναν διαγωνισμό για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου σε όλη την Ελλάδα, πέραν της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αναμένουμε τον Σεπτέμβριο 2025 να ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός που θα φέρει αναβαθμισμένα δρομολόγια και με νέα λεωφορεία, αναβαθμίζοντας το συγκοινωνιακό έργο σε όλη την Ελλάδα.

Σημαντικό επίσης είναι ότι, προετοιμάσαμε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο και προχωρήσαμε τις ποδηλατικές διαδρομές σε όλη τη χώρα. Ιδρύσαμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και θέσαμε τις βάσεις για μια νέα προσέγγιση στην οδική ασφάλεια με την δημιουργία νέων πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής και την ετοιμασία του νέου Κ.Ο.Κ.

Ως παλιός αθλητής αλλά και άνθρωπος του αθλητισμού γενικότερα, πως κρίνετε τα όσα διημείφθησαν στο πλαίσιο του 2ου τελικού της Basketball League;

Όσα έγιναν στο ΣΕΦ δεν περιποιούν τιμή για τον επαγγελματικό αθλητισμό και πολύ περισσότερο για δύο ομάδες που, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, πρωταγωνιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Όπου υπάρχουν ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες θα αποδοθούν και ο νόμος θα εφαρμοστεί στο ακέραιο. Η Κυβέρνηση, πριν από δεκαπέντε μήνες, ανέλαβε μια σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών και αποφάσεων, με σκοπό να μπει ένα τέλος σε φαινόμενα βίας που δεν έχουν θέση στο χώρο του επαγγελματικού αθλητισμού. Θεσπίσαμε αυτοματοποιημένες ποινές, αυστηροποιήσαμε τις ποινικές κυρώσεις και κάναμε υποχρεωτική τη λειτουργία καμερών καθώς και τον έλεγχο εισόδου. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει, με πράξεις και όχι λόγια, ότι δεν υπάρχει η παραμικρή ανοχή σε νοσηρά φαινόμενα βίας και παραβατικότητας, είτε αυτά εμφανίζονται στα γήπεδα, είτε στα πανεπιστήμια, είτε οπουδήποτε αλλού. Η Πολιτεία είναι αποφασισμένη, ότι δεν θα υπάρξει περαιτέρω ανοχή σε κάθε μορφή παρότρυνσης, ανοχής ή συγκάλυψης της βίας, από δημόσιες τοποθετήσεις και από πράξεις ή παραλείψεις.

Για εμάς τους ανθρώπους του αθλητισμού δεν μπορεί να υπάρξει έκπτωση στις αξίες και τα ιδεώδη του αθλητισμού και αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε με συνέπεια και σταθερότητα.