Το μεταναστευτικό απασχολεί την Ελλάδα για ακόμη μια φορά. Υπάρχουν αυξημένες ροές κυρίως στην Κρήτη. Ασκείται κριτική στην κυβέρνηση για κακοδιαχείριση. Είναι αρκετά τα όσα έχετε κάνει;
Η αύξηση κατά 170% των μεταναστευτικών ροών από τη Λιβύη προς την Κρήτη είναι μία από τις πιο δύσκολες συνθήκες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αυτή την εποχή. Ζητάμε να μην εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό η Λιβύη και το καθεστώς το οποίο υπάρχει εκεί με την ιδιότυπη κατάσταση των δύο μετώπων ώστε να στέλνει σωρηδόν παράνομους μετανάστες στην Ελλάδα, άρα και στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα έχουμε αποφασίσει την αποστολή δύο συν ενός πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού, έτσι ώστε να προστατεύσουμε τα θαλάσσια σύνορά μας, τα οποία για την κυβέρνηση αυτή υπάρχουν. Το τουρκολιβυκό Μνημόνιο είναι ανυπόστατο, είναι σαν να μην υπάρχει. Δεν παράγει κανένα αποτέλεσμα έναντι οποιουδήποτε. Δεν έχει αντικείμενες ακτές η Τουρκία με τη Λιβύη. Οι μόνοι που το εργαλειοποιούν, είναι ένα μέρος της ελληνικής αντιπολίτευσης. Όταν συκοφαντείς τις γυναίκες και τους άντρες του Λιμενικού Σώματος, συκοφαντείς τη χώρα σου. Η Ελλάδα έχει καταφέρει με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και στο Διεθνές Δίκαιο να θωρακίζεται, να προστατεύει τα σύνορα της. Τέλος, μπορεί η αντιπολίτευση να μην το καταλαβαίνει, αλλά χωρίς πολιτική επιστροφών, δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική μεταναστευτική πολιτική.
Προβληματίζει την κυβέρνηση πιθανή εμπλοκή υπουργών της στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η δικογραφία έφτασε στην βουλή και η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για κακοδιαχείριση.
Δεν θα αφήσουμε καμία σκιά για τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Δεν θα κρύψουμε τίποτα, ούτε θα αφήσουμε να πλανώνται υποψίες. Θα πρέπει να διαβάσουμε πρώτα τη δικογραφία και όπου υπάρχει τεκμηριωμένη υποψία θα γίνει περαιτέρω διερεύνηση. Ήδη γίνονται δίκες σε εθνικό επίπεδο για διάφορους επιτήδειους που φαίνεται ότι είχαν πάρει παράνομα επιδοτήσεις και σε όλες αυτές τις περιπτώσεις θα εξαντλήσουμε τις δυνατότητες που παρέχει η δικαιοσύνη. Δεν είναι η πρώτη φορά που επιβάλλονται πρόστιμα για το συγκεκριμένο λόγο στη χώρα, καθώς το φαινόμενο υπάρχει από τη δεκαετία του ’80, έχουν δε επιβληθεί πολλές δημοσιονομικές διορθώσεις και για τις περιόδους διακυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή την ώρα διεξάγονται έρευνες από την ευρωπαϊκή εισαγγελία σε 17 χώρες. Αυτό δεν μειώνει τη σημασία του προβλήματος ούτε την ανάγκη να είμαστε αποφασιστικοί. Η κατανομή των ευρωπαϊκών ενισχύσεων αντιμετώπιζε διαχρονικά προβλήματα και δεν είναι σε καμία περίπτωση αποκλειστικό θέμα της Νέας Δημοκρατίας. Δεν είχαμε κτηματολόγιο, δεν είχαμε δασικούς χάρτες, δεν είχαμε βοσκοτοπικούς χάρτες. Χωρίς αυτά δεν μπορούμε να ξέρουμε ούτε καν πόσα είναι τα ζώα. Το κτηματολόγιο πλέον ολοκληρώνεται επί κυβέρνησης ΝΔ, ενώ προχωρά η σύμβαση με την Κοινωνία της Πληροφορίας για να φτιαχτούν τα σχέδια βόσκησης. Όλα αυτά τα χρόνια το πρόβλημα δεν επιλύθηκε οριστικά για αυτό με απόφαση του πρωθυπουργού προχωρά η απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑΔΕ. Τέλος στην ασυδοσία με τις επιδοτήσεις, έρχονται έλεγχοι και ανακτήσεις. Το μεγάλο διακύβευμα όμως είναι να συνεχίσει ο ΟΠΕΚΕΠΕ να στηρίζει τους πραγματικούς παραγωγούς καθώς ο ΟΠΕΚΕΠΕ επιτελεί κρίσιμο ρόλο στον πρωτογενή τομέα
Η κρίση στη μέση ανατολή προβληματίζει την παγκόσμια κοινότητα και η σύρραξη των 12 ημερών έχει αρκετές προεκτάσεις σε γεωπολιτικό επίπεδο. Ανάμεσα σε αυτές η αύξηση της πληθωριστικής πίεσης. Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί επίσης για έμμεση εμπλοκή στην σύρραξη. Τι απαντάτε;
Η Ελλάδα δεν είχε και δεν πρόκειται να έχει οποιαδήποτε ενεργό εμπλοκή σε οποιαδήποτε διαμάχη. Αυτή είναι η πάγια θέση μας και η αντιπολίτευση κινδυνολογεί για επικοινωνιακούς λόγους. Όμως, από την αρχή είχαμε ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι αποδεκτό να κατέχει το Ιράν πυρηνικά όπλα αλλά και από την πρώτη στιγμή επίσης ξεκαθαρίσαμε – και ως μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ – ότι η απάντηση δεν είναι ο πόλεμος αλλά η αυτοσυγκράτηση και η εξεύρεση ειρηνικής και βιώσιμης λύσης. Η κατάσταση δείχνει να οδεύει προς εκτόνωση, ενώ με βάση τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας υπάρχει η πεποίθηση ότι οι επιπτώσεις στην οικονομία αν εφαρμοστεί η εκεχειρία στη Μ. Ανατολή δεν θα είναι σημαντικές. Στο πετρέλαιο ήδη υπάρχει μια σχετική ομαλοποίηση, αν και σε κάθε περίπτωση, οι έλεγχοι στην αγορά θα συνεχιστούν έως ότου υπάρξει πλήρης ομαλοποίηση της κατάστασης. Εκεί που θα μπορούσε να υπάρξει πρόβλημα είναι στον τουρισμό. Θα δούμε όμως τι θα συμβεί τις επόμενες ημέρες, αν υπάρξει ομαλοποίηση και αίσθημα μεγαλύτερης ασφάλειας, τότε η χρονιά που ξεκίνησε πολύ καλά ελπίζουμε ότι θα συνεχιστεί.

Το όραμα σας για την συγκοινωνιακή αστυνομία προχωράει – μπορούμε να πάρουμε με ασφάλεια το λεωφορείο κ να πάμε στο Μενίδι;
Νομίζω ότι η συγκοινωνιακή αστυνομία ήταν μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία που λάβαμε ως Υπουργείο Μεταφορών πριν 4 μήνες για την ενίσχυση της ασφάλειας στις αστικές συγκοινωνίες, σε λεωφορεία και τρένα του προαστιακού στη Δυτική Αθήνα. Ένστολοι ή με πολιτικά ρούχα αστυνομικοί επιβαίνουν στα οχήματα από την έναρξη έως τη λήξη των δρομολογίων, επιτηρώντας τις διαδρομές και συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της παραβατικότητας με το μέτρο να έχει απτά αποτελέσματα από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του. Ήδη 55.000 έλεγχοι έχουν διενεργηθεί σ αυτούς τους 4 μήνες λειτουργίας της συγκοινωνιακής αστυνομίας με 900 συλλήψεις για διάφορα αδικήματα. ‘Ηδη 270 αστυνομικοί λειτουργούν υπέρ των επιβατών και των οδηγών περιφρουρώντας τη δημόσια περιουσία μας που είναι τα λεωφορεία , ο προαστιακός και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος. Στόχος μας ήταν να προστατεύσουμε τόσο τους οδηγούς όσο και τους επιβάτες, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς χωρίς φόβο. Ειδικά στις δύσκολες διαδρομές της Δυτικής Αθήνας. Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι δημόσια περιουσία και πρέπει να προστατεύονται. Υπήρχαν πολίτες που απέφευγαν να χρησιμοποιήσουν τα λεωφορεία, τον προαστιακό ή τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο λόγω παραβατικών συμπεριφορών. Αυτό άλλαξε επί των ημερών μου στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών καθώς η παρουσία της αστυνομίας ενίσχυσε την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού. Είμαι υπερήφανος και συγκινημένος που ως Υφυπουργός Μεταφορών, η εισήγηση μου για τη δημιουργία της Συγκοινωνιακής Αστυνομίας έγινε αποδεκτή από τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Μιχάλη Χρυσοχο’ί’δη και συνεχίζει αυτή την πολιτική και ο νέος Υπουργός, Κ. Κυρανάκης. Σήμερα, μπορούμε πλέον να πούμε ότι κάποιος μπορεί να πάρει το λεωφορείο για το Μενίδι με ασφάλεια!
Ποιο είναι το αποτύπωμα που αφήσατε στο υπουργείο Μεταφορών;
Κατά τη διάρκεια της θητείας μου προετοιμάσαμε το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έναν κανόνα ζωής για την οδική ασφάλεια και ο οποίος ήδη ψηφίστηκε από τη Βουλή. Παράλληλα, προετοιμάσαμε το Ερανιστικό Νομοσχέδιο, το οποίο έδινε λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα πολλών κλάδων των μεταφορών, όπως είναι οι επαγγελματίες των ΤΑΞΙ, των ΚΤΕΛ, τα ηλεκτρικά συνεργεία, τα πρατήρια καυσίμων, την οδική βοήθεια, τα ΚΤΕΟ, τους Εισαγωγείς Αυτοκινήτων και την αδειοδότηση των υδατοδρομίων, διαμορφώνοντας ένα νέο, σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τις μεταφορές.
Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι προσπάθειές μας για την ανασυγκρότηση του στόλου των λεωφορείων με 579 νέα λεωφορεία να κυκλοφορούν επί των ημερών μου, εκ των οποίων τα 171 να κυκλοφορούν στην Ανατολική Αττική, ( πλήρης ανανέωση του στόλου στην πολύπαθη Ανατολική Αττική) ενώ οι συστηματικές μας παρεμβάσεις για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής έφεραν απτά αποτελέσματα, με αύξηση των εσόδων στα ταμεία των δημόσιων συγκοινωνιών κατά 9 εκατομμύρια ευρώ τους τέσσερις τελευταίους μήνες του 2024. Προχωρήσαμε στην επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε τρεις δήμους της Αττικής και σε δύο δήμους της Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της αναμόρφωσης των Συγκοινωνιακών Χαρτών της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Η διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών ήταν η μοναδική μας επιδίωξη και αυτό επιχειρήσαμε την περίοδο της Υφυπουργίας μου.